שאל את הרב
print
אא
א. עולה לתורה שאינו קורא את הפרשה בעצמו וגם אינו קורא בלחש עם השליח ציבור, או במקום שמעלים סומא לתורה שאינו יכול לקרוא בעצמו את הפרשה עם השליח ציבור, האם ברכות התורה שהם מברכים הם ברכות לבטלה ואין לענות "אמן" על ברכות אלו?
ב. עוד באותו עניין – כאשר מעלים לתורה מחללי שבת בפרהסיא ולא מוסיפים עליהם עוד עולים בכדי להשלים מנין 7 עולים, האם הציבור יוצא ידי חובת קריאת התורה במצב כזה?

הרב אדיר כהן

1. לדעת מרן השלחן ערוך (סימן קמ"א סעיפים ב' וג') ברכותיהם לבטלה, ומ"מ במקומות רבים נהגו להקל לקרות לסומא, ושפיר דמי לברך אחר שבמקום מנהג לא אמרינן ספק ברכות להקל (עיין בספר הלכה ברורה חלק ז' בשו"ת אוצרות יוסף סימן ג'). וממילא גם אפשר לענות אמן אחריהם.
2. למה שלא יוסיפו עולים נוספים?! ודוקא היכן שיש חשש לאיבה ומחלוקת לא יוסיפו (עיין בהלכה ברורה חלק ז' סוף סימן קל"ו), ובפרט היכן שלא ברור שהם מחללים שבת להכעיס וכיו"ב אלא הם תינוקות שנשבו. ובפרט אם מכוין כשהם עולים, שהוא העולה דשפיר דמי.

שאלת המשך:

בבית הכנסת שלנו יש מתפלל שבקושי רואה, ולפני 2 שבתות הבעל קורא -אברך, אמר לו שעדיף יעלה מפטיר היות ואינו יכול לקרוא, או לקרוא בקצב הקריאה. לאחר שקראתי את תשובת הרב כאן, פתחתי את הספר ברית כהונה ושם אוסר להעלות סומא והבנתי שאפילו במקום שחושבים שנוהגים כך.
אני לא מבין מה הנכון, מותר או אסור או לא רצוי או שאם עלה מותר?

הרב אדיר כהן

אם ברור שהמנהג אצלם לעלות אף מי שאינו קורא עם החזן, יעלה. ואם לא ברור, רצוי שימנע, ואם עולה בכל זאת יש להעלים עין כל שאינו בקבע. אבל לא הבנתי למה לא יוכל לקרוא, והרי סוף סוף רואה מעט, וכשהחזן קורא בקול רם יוכל לקרוא אף מהר בלחש בסיוע החזן בקול ובהטעמה.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0