מקום שנהגו לעשות מלאכה בתשעה באב עושין, במקום שנהגו שלא לעשות אין עושין (שלחן ערוך סימן תקנד סעיף כב). ומנהג כל ישראל בכל המקומות ששמענו שמעם שלא לעשות מלאכה בתשעה באב (בית יוסף שם) וכל העושה מלאכה בתשעה באב אינו רואה סימן ברכה (שלחן ערוך שם סעיף כ"ד) ורק מלאכת דבר האבד מותרת כדרך שאמרו בחולו של מועד (שם סעיף כ"ג). וכן כשיש יריד וכיוצא (עיין בשו"ת שמחת כהן מהד"ב חלק אורח חיים סימן קס"ד ובשות איש מצליח חלק ב' חלק אורח חיים סימן ל"ז, ובספר חזון עובדיה – ארבע תעניות עמודים שכב – שכד).