1. למה אומרים תשכח עם שווא בשי"ן ולא עם קמץ בשי"ן?
2. האם מנהג ג'ירבא היה לשים אפר מקלה? לכאורה כיום שכולם צועקים מזל טוב לאחר שבירת הכוס עדיף לעשות גם אפר שבזה יהיה זכר לחורבן שהרי בכוס אין איש שם לב לכך?
1. נראה שזה מה שהוקשה להרב מצודת דוד שפירש (בתהלים קלז, ה) וזה לשונו: דבר בלשון בני הגולה שיאמרו אם אשכחך ירושלים אז הימין שלי תשכך את כוחה ואת תנועתה.
2. בספר גאולי כהונה (מערכת ז אות א) ובספר ויען עמוס (חלק ג מערכת ח' אות ט) העידו על מנהג זה. ובשו"ת אלישיב הכהן (חלק ג סימן טז) כתב שראוי ונכון לחזור ולעשות מנהג זה, ובזכות זה נזכה לראות בשמחת ירושלים. במהרה בימינו אמן.
עיין למרן בב”י (סי’ ש”א) בשם הר”ן שגם דברים שאנו מסופקים אם הם מועילים או לא מותרים, ואין חשש משום דרכי האמורי, אא”כ ידענו שאינם מועילים. וכן דעתו בשלחן ערוך (שם סעיף כ”ז). ומכל מקום יש לבדוק שבלחש אין איזה דבר שקשור לעבודה זרה.
אכן כן מנהג תונס וגם מרוקו ועוד לדלג בית יעקב ושיר של יום בראש חודש, אמנם בסידור איש מצליח הביאוהו ע”פ דברי הבא”ח שגם אצלם היה המנהג לדלג והוא שינה את המנהג.
כן כתב בספר למען ידעו דורותיכם (ח”א עמ’ פ”א) שכן נהגו לאכול בימי החנוכה, רק לא כוסמת כמו שכתבתם אלא “קצב” והוא דוחן, וכמו שכתבתם שכך קראו לו בערבית ערישה תעא קאסב.
ז”ל רבנו חננאל: אמר רב יהודה הבודק “אחר שיבער הכל” צריך שיבטל בלבו מה שאינו ידוע לו עכשיו. ע”כ. ובפשטות כוונתו על הביטול של הלילה, כי אז מבטלים מה שלא ידוע, ובבוקר מבטלים גם מה שידוע כידוע. ועיין עוד בספרו של מרן שליט”א ה’ נסי ח”ב עמ’ מ”ג בהערה ותרו”ץ
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.