שאל את הרב
print
אא
ראיתי בסידור איש מצליח בתוספת בימי מתתיה את הנוסח "וקבעו שמונת ימי חנוכה אלו בהלל גמור ובהודאה" דלא כשאר הסידורים שלא נמצא המילה "גמור". לא מצאתי את הנוסח הזה בכל הראשונים והגאונים ורצוני לדעת את המקור לגירסא זו.

הרב אליהו מאדאר

כן נהגו בחו"ל באי ג'רבא, אחד חכם ואחד תם. וכן נהגו בצפרו שבמרוקו, כמו שכתב בשו"ת נתן דוד בקונטרס נהגו העם (דף שע"ג ע"ב). ואפשר גם במקומות אחרים במרוקו, שכן הדפיסו בסידור זרח השמש. וכן כתב הגאון ר' יעקב רקח זצ"ל רבם של חכמי לוב בספרו שלחן לחם הפנים הלכות חנוכה (סוף סימן תרפ"ב) שהרב חס"ל עם שער השמים כתב הנוסח בהלל גמור ובהודאה, ושכן נראה נכון. ע"ש. ואף שהראשונים לא הזכירו זה, נהגו כן בדורות האחרונים להדגיש שהוא הלל גמור ועדיף מהלל של ראש חודש שהוא מדולג. וכבר מצינו בכמה מקומות שהאחרונים הוסיפו תיבה אחת או שתים לתוספת ביאור והדגשה וכיוצא. כגון מה שכתב הגאון רבי חיים פלאג'י זצ"ל כי לישועתך קוינו וצפינו כל היום, אף שלא היה כן הנוסח הישן. והגאון ישכיל עבדי קיים נוסח זה שהוא יפה. והוא הדין כאן שנהגו כן בכמה מקומות מדורי דורות. ועיין עוד בתשובה מספר 3806.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0