פרשת נשא
לא הבנתי מה שכתבתם שאנו קוראים לציון מקום קודשים. מכל מקום זה נכון שבדרך כלל אומרים קדשים בקמץ רחב, וכאן הוא יוצא מהכלל.
מדוע "לזמן הזה" מנוקד בפתח במ"ם ולא בקמץ כמו שראיתי בסידורי תימן, הרי בדניאל מופיעה המילה (באחת הפעמים) בקמץ?
חפשתי וראיתי בקהלת (ג’ א’) ונחמיה (ב’ ו’) שהם בקמץ, אך שם זה בסוף פסוק שכל פתח משתנה לקמץ. אבל במגלת אסתר (ט’ ל”א) ימי הפורים האלה בזמניהם, המ’ בפתח. וזה מגלה שהמלה זמן היא בפתח.
(הוספה מאדר א’ תשפ”ב ) שו”ר להרד”ק במכלול דף קמ”ה ע”ב שכתב שמלת זמן כשהיא סמוכה למלה אחרת היא בפתח וכשהיא בפני עצמה היא בקמץ.
וזה כיוצא במה שכתבתי לכם, רק שמתוך דבריי נראה שהניקוד העיקרי הוא פתח, ומהרד”ק לא משמע כן. ואדרבה משמע שניקודה העיקרי הוא בקמץ, כי הביא את המילה בגיזרת פְּעָל.