Menu
שאל את הרב
print
אא

האם מותר לקחת עיתון או סתם נייר או סתם חפץ וכדו' בכדי להכות זבובים או יתושים שמפריעים לי בשבת. הרי אם נאסור בגלל נוטל נשמה הרי זה לא מוכרח קרי ספק פסיק רישא והלכה כדעת רשב"י שמתיר. ואם משום שיהיה איסור מלאכת צד, הרי מדובר במין שאינו ניצוד, כלומר איסור דרבנן אולם במקום צער גדול לא גזרו חז"ל והצער שמפריעים ללמוד או לאכול לעונג שבת. ואם זה לא נחשב האם אפשר לטעון כי מדובר בפסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן ולכן מותר ? כיון שאינני מתכוון לצוד את הזבוב רק להכות בו שלא יעוף ויציק לי אין בכוונתי להרוג אותו או לצוד אותו. לאור האמור לעיל נראה כי הכאת זבוב או יתוש בשבת היא מותרת ?

הרב אריאל מימון

אם אכן יש לחוש שימותו, אסור משום ספיקא דאורייתא לחומרא (לא ספק פסיק רישיה). וגם באיסור צידה דרבנן (שאין במינו ניצוד) לא התירו אלא כשנמצא על בשרו ועוקצו (ש"ע שט"ז ט') ולכן אין להתיר אלא להבריחם בנחת. ושוב הראני ידי"ן הרה"ג ר' תומר בוכריץ למ"ש מר זקנו הגר"ש מאזוז זצ"ל בספר כסא שלמה (סי' צ"ג) שנשאל בכיוצא בזה והעלה דהעושה כן קרוב הוא לאיסור תורה במזיד, וצריך כפרה. ע"ש. וע"ע במשנ"ב (סי' ש"ח סקצ"ט).

וכמו כן התיר הגרע"י זצ"ל לרסס חומר הדברה באויר (לא לנגדם ממש) ולהשאיר חלון פתוח לרווחה דכיון שאינו מתכוון מותר. (הליכות עולם ח"ד עמ' ט"ו).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן