יום הולדת באדר א’ / ב’
באדר א’, ומכל מקום מכיון שהשנה זה כבר עבר אפשר לעשות באדר ב’.
מי שקבל מחברו שלושה לימונים, האם צריך להקפיד שבמטבע של חילול מעשר שני תהיה פרוטה חמורה, ואני שואל כאן שתי שאלות: א. האם הספרדים נהגו לחוש לדברי החזו"א? מה דעת הרב עובדיה? ב.לפי המחמירים, איך מעריכים את השווי של המעשר שני הנ"ל, ואפרט: אם נחלק שווי של שלשה לימונים בעשרה, וודאי שזה יותר משווה פרוטה, אך אם ניקח את החלק של המעשר בפועל, כלומר כשליש לימון, אין לזה ערך של פרוטה, שהרי אי אפשר למכור אותו בשוק?
א. "מנהג" הספרדים בזה אינו ידוע לי, אולם בכל ספרי פוסקי זמנינו הספרדים הביאו דברי החזו"א להלכה. אולם המיקל לחלל פחות משוה פרוטה בלא פרוטה חמורה, יש לו על מי לסמוך (עיין בסידור איש מצליח עמוד 787 שכ"כ בשם מרן הגרע"י שליט"א).
ב. מה אכפת לן מהשוק, והלא ודאי אדם שחפץ בלימון ורק בחציו, ויקנה עם חברו עמ"נ לחלקו כל אחד חצי, הלא יתחלקו במחירו שוה בשוה, וכי לחצי שקית במבה אין ערך ?