איספנדות
עיין למרן בב”י (סי’ ש”א) בשם הר”ן שגם דברים שאנו מסופקים אם הם מועילים או לא מותרים, ואין חשש משום דרכי האמורי, אא”כ ידענו שאינם מועילים. וכן דעתו בשלחן ערוך (שם סעיף כ”ז). ומכל מקום יש לבדוק שבלחש אין איזה דבר שקשור לעבודה זרה.
למנהג הספרדים שתוקעים בשופר בי"ג מידות בסליחות, כיצד צריך לנהוג בעל התוקע - האם לא יאמר י"ג מידות? או יאמר ביחידות? האם מנהג זה שלא מצינו לו מקור בראשונים כדי הוא לבטל את התוקע מאמירת י"ג מידות? תודה אשתא דאתית להכי, האם יש נפ"מ בתקיעות אלו אם לתקוע שברים תרועה בנשימה אחת או שתיים?
אין נכון להפסיד י"ג מדות בשביל מנהג תקיעת שופר בסליחות שאף שהוא מנהג טוב (כל שלא מפריע לשכנים) אבל הוא מנהג בעלמא, ולכן הנכון שהתוקע יאמר י"ג מדות יחד עם הציבור, וקצת ימהר באמירתן, וכיסיים לאומרם יתקע. וכן נוהג מו"ר ועט"ר מרן ראש הישיבה נר"ו. וכן העלה בספר יוסף לקח – מועדים חלק א' (סימן ד'). ע"ש. ובודאי שבתקיעות אלו שאינם אלא מנהג אין צריך לדקדק בדברים שמדקדקים בתקיעות של ר"ה.