Menu
שאל את הרב
print
אא

מקובל לחשוב שכוש היא אפריקה ובעיקר אזור סודן ואתיופיה, אולם לדעתי הכוונה לאזור אפגניסטן ואביא כמה סימוכין לכך. א. באזור אפגניסטן-פקיסטן יש רכס הרים הנקראים הינדו-כוש. ב. במגילת אסתר מבארים חז"ל שהודו וכוש סמוכים אחד לשני, ואכן אפגניסטן ופקיסטן סמוכים להודו, לעומת אתיופיה וסודן שנמצאים ביבשת אחרת בכלל. וגם מובן מה הקשר בין פרס לכוש, שהרי פרס סמוכה לאפגניסטן. ג. בדברי הימים א פסוק ה. בני יפת גומר ומגוג וכו' מפרש התרגום יונתן בן עוזיאל שגומר היא אפריקי. ד. שם בפסוק ח. בני חם כוש ומרים ופוט וכנענן, מפרש התרגום כוש- ערב. ה. שם בפסוק ט. ובני כוש סבא וחוילה וכו, מפרש התרגום- ובנוי דערב סינידאי(סין) והינדיקאי(הודו) וכו'. והגם שמתרגם רעמא "לוב" שהיא אחרי מצרים, יתכן שבני כוש התפרדו גם לשם אולם עיקר מקומם היה באיזור אפגניסטן. ו. וכוש ילד את נימרוד וכו', והגיוני שנמרוד הגיע לבבל מאפגניסטן הקרובה ולא מסודן או אתיופיה. במידה ואני טועה אנא אם אפשר להסביר ולנמק.

הרב שלמה יהונתן מאזוז

ראשית כל ייחוס כוש לארץ אתיופיה, מובא באחד מגדולי הפוסקים כהרדב"ז (ח"ד סי' רי"ט ובח"ז תקנת עגונות סי' ה'), ומאות שנים לפני כן התפרסם "אלדד הדני" בימי הגאונים, וגם הוא בסיפורו מייחס את אתיופיה לארץ כוש. וכן ראיתי שר' מנשה בן ישראל בספרו מקווה ישראל מזהה בברור את כוש שבתנ"ך כאתיופיה של ימינו, (ואינו מצוי אתי, רק מובא כן בשמו בתחומין ד' עמ' 319). וכן ראיתי כעת שכתבו יוסף בן מתתיהו ורס"ג.

וכמו כן תמיד בחז"ל מזכירים את מצרים וכוש כארצות שכנות [כמו לגבי מכת צפרדע (בשמו"ר פ' וארא פי' אות ב')]. וכפי הנראה מחז"ל כוש ישבה בין הודו למצרים. אלא שכוש הקדומה היא ארץ ענקית (ובגמ' בתענית יו"ד ע"א מובא שהיא פי ששים ממצרים), וכוללת בתוכה חבלי ארץ שונים כמו שבא וחוילה ואפילו הודו (!)וכיו"ב, והיא כוללת היום את כל ארצות אתיופיה, סודן, סומליה ונוביה. ועיין בכל זה באטלס דעת מקרא (עמ' 42, 20), ובאנציקלופדיה לבית ישראל (הלפרין) כרך יב' עמ' 170, ובקונטרס קצוי ארץ דף יא' ע"א, וט"ו ע"ב וט"ז ע"א (קונטרס זה נמצא באוצר החכמה).

לגבי שאלה ו' התשובה פשוטה שנמרוד נולד קודם דור הפלגה ואז טרם הגיעו בני כוש לכוש. וז"פ.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן