Menu
שאל את הרב
print
אא

ראיתי בעלון בית ונאמן וכך כתוב בסידורי איש מצליח לומר "הרחמן הוא יבנה בית המקדש ויחזיר העבודה למקומה במהרה בימנו" במקום הנוסח בשאר הסידורים "הרחמן הוא יחזיר עבודת בית המקדש למקומה במהרה בימנו". והנימוק שכדי שתהיה עבודה בבית המקדש קודם כל צריך ביהמ"ק. הדברים מובנים וברורים אך הגמרא (תענית ח:) מספרת סיפור ובעקבותו פוסק השוע (או"ח תקעו טו) "ציבור שהיו להם ב' צרות אין מבקשין רחמים אלא על אחת מהם דכתיב נצומה ונבקשה מאלהינו על זאת (עזרא ח, כג) ואומרים אף על פי שיש בלבנו צרות רבות על צרה פלונית באנו להתפלל ואם יש להם צרת רעב וצרת דבר מבקשים רחמים על הרעב משום דכי יהיב רחמנא שובעא לחיי יהיב:" האם אין בלשון שלנו כמעין בקשת שתי בקשות? שהרי אפשר לבקש רק על אחת והשניה תקרה מאליה. כמו שאם נבקש שלא יהיה רעב - אז גם נחיה ללא רעב, אז בוודאי שאם נבקש להחזיר עבודת ביהמק בוודאי גם יהיה ביהמק וגם העבודה תחזור. האם זה לא אותו דבר?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

לענ"ד אין מבקשים בקשה הכוללת שתי בקשות אלא בשעת הצורך, כגון שמתענים ומתאספים על הצרות, שאז יש לבקש רק אחת, וא"כ כדאי לכלול בתוכה אחרות. אך בזמן רגיל מוטב לבקש כמה שיותר בקשות וכמה שאפשר יותר מפורטות ויותר מדויקות. וראיה לכך מכך שהלכה זו נפסקה בהלכות תענית, ולא בהלכות תפילה. וב"סליחות" ובתפילת "אבינו מלכנו", אנו מבקשים עשרות בקשות ולא מסתפקים באחת כוללת. ואף בתפילת היומיום אנו מבקשים 19 ברכות ומשאלות בזו אחר זו ולא חוששים לכלום.

ומלבד כל זאת יזכור נא כת"ר ח"י שנים בתחילת ימי הבית השני שחזרה העבודה למקומה, אבל טרם בנו את ביהמ"ק (בנו רק מזבח).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן