שאל את הרב
print
אא

חשבתי לפרש בנשמת כל חי "כל עצמתי תאמרנה ה' מי כמוך" - "כל" נאמרת כאן בקמץ גדול, ונדמה לי שזה המקום היחיד (אולי גם בכל נדרי, בחלק מהנוסחים). ולענ"ד "כל" היינו מלשון כליה, כליון עיניים, אבדון. פירוש: אילו פינו מלא שירה כים ולשונינו רינה וכו', אין אנחנו מספיקין להודות...על כן, איברים (מוגבלים, מתכלים) שפילגת בנו, הן הם יודו ויברכו...כדבר שנאמר "כל עצמתי תאמרנה ה' מי כמוך", האם קיים סמך להסבר שראיתי לנכון לפרש את הפסוק?

הרב יהונתן מאזוז

כל עצמותי תאמרנה - זה פסוק בתהלים ל"ה, ויש דוגמתו במשלי "כל אחי רש" וסיבת הדבר כיון שיש שם טעם ואינם במקף הסומכם ומצמידם למלה הבאה, וגם על דרך דרש נלע"ד שאינו מסתדר כי "כל" בקמץ רחב פירושו "מדד" כמו וכל בשליש עפר הארץ" (הפטרת בראשית) ובגמ' בחולין  "כל מליחא מאי". וכל בפתח הוא לשון ציוי לכלות, קיצור מן כלה כמו צו מן צוה, כ"כ הרמכ"ל בשתי ידות וא"כ כאן מה תפרש "תכלה עצמותי (ח"ו) תאמרנה וכו' איך מסתדר המשפט?

 

ואגב המנהג שיש נוהגים לומר כל נדרי בקמץ רחב הוא מנהג טעות והאריכו בזה בקובץ ןיען שמואל חלק כ' 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0