Menu
שאל את הרב
print
אא

מה ההגיון דוקא לקבל את פסקי השו”ע כמרא דאתרא? שנית מעולם לא היה השו”ע רבה של כל הארץ, הוא היה רבה של צפת. יתר על כן תמה הגרב”צ אב. שאול, שהרי רוב הארץ לא היתה מיושבת באותו הזמן, ואם כן לגבי כל הערים החדשות מה ההגיון לומר שהשו”ע הוא רבם? 

הרב רזיאל כהן

המשקל של "מרא דאתרא" אינו תלוי במקום מושבו של הרב (דא"כ בואו ונצמצם מרותו של הרב רק לשכונתו בלבד או לביתו הפרטי, ותו לא …) אלא הוא תלוי בקבלת האנשים את מרותו. וכל שנתפשטו הוראתיו וקבלו עליהם לנוהג ע"פ פסקיו אפילו ברדיוס של אלפי ק"מ הרי הוא חשוב כרבם (עיין בשו"ת הרשב"א ח"א ס"ס רנ"ג ויש עוד להאריך בזה וע"ע בנובי"ת חיו"ד סימן ס"ה ואכמ"ל). 
בעיר חדשה הולכים אחר מנהג מקומם של המייסדים הראשונים, כמבואר בגמ' (ב"מ פ"ג ע"ב). ואם לדוגמא הם היו ירושלמים (כולל קבלת הוראת מרן), כל הבאים לדור שם אח"כ נמשכים אחר מנהג המייסדים הראשונים. 
בכל העניינם הללו העניינים עמוקים ועתיקים, והפוסקים האריכו בזה בספריהם (הפר"ח בס"ס תצ"ו אסף הכללים בזה, והם טיפה מן הים), ובודאי א"א למצות את הענין בתכתובת זו. 

שאלת המשך:

מחילה פתחתי עין יצחק בנושא זה ורק הביא את הרב פראנק שגם פסק כרמבם רק אמר שפסק ככה זה כלל שיוצא דופן אבל הלכה כמרן בעצם אין תשובה לכאורה ? עוד האם ראש הישיבה התמודד עם הסברא של הרב ברדא זה סברא מדהימה של הרב ברדא האם יש מי שמתמודד עם זה הרי באבקת רוכל בסימן קמ כתב במפורש לפסוק כרמב"ם?

הרב רזיאל כהן

מאחר וכבר פתח ספר עין יצחק, חבל שלא ציין המקור המדוייק
לגופו של ענין  כעת יגעתי ומצאתי הדברים שהבאתי (בתשובתי הקודמת) בספר עין יצחק ח"א (ולא בחלק ג' )בעמוד שפו"י יעויין שם, כדאי שיעבור גם על אריכות דברו בח"ג בתחילתו ויידע לפני מי הוא עומד, 
ההערה שמעיר כעת: אם יש מי שיתמודד עם הסברא של הרב ברדא, שמרן עצמו כתב במפורש לפסוק כמו הרמב"ם, חושבני שיש להניח למרן להתמודד עם הסברא המדהימה הזו, ומאחר שלמרות קבלת הוראות הרמב"ם נטה מרן מדעתו, והעידו כל האחרונים שקבלנו הוראות מרן אין לנו להתחכם ולהיות "עושה מלחמות בעל מלחמות" 
כבר רמזתי בתשובתי הראשונה שלא כאן הבמה לויכוחים כאלו כי הם מים שאין להם סוף , וקצר המצע מהשתרע וגם הזמן דוחק.

שאלת המשך:

זה שכולם כתבו שכמרן זה נחמד אבל זה לא דיברי מרן בשות אבקת רוכל בסימן קמ ועוד זה לישנא אחרינא

מערכת האתר

אם אפשר למקד יותר את השאלה על מה אתה מקשה
תודה רבה 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן