Menu
שאל את הרב
print
אא

בספר "ברית כהונה" חלק א בהערות של נאמ"ן ס"ט על הספר, הערה 7 (מערכת הגימ"ל אות א') - כתוב כי "האי ג'רבא" (222) שווה לגימטריה של "וזה יהיה לכם גבול ים" (223) ויש הפרש ביניהם של מספר, מה כוונת הרב בהערה זו?

הרב אדיר כהן

כשיש מספר אחד הפרש הכונה גימטריה "עם הכולל", דהיינו כולל התיבה עצמה (או המשפט עצמו). ורמז לזה מן התורה "אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי" (בראשית פרק מ"ח פסוק ה') והם אותה גימטריה (כמו שכתב בעל הטורים) בהפרש של אחד.

שאלת המשך: גימטריא עם הכולל

מתי לא ניתן להוסיף את הכולל לגימטריא?

הרב עובדיה חן

כשמרמזים בגימטריא וחסר מספר אחד, אין בזה קפידא כלל (בספר “בית נאמן” (בראשית מח, ה), מצא מקור למנהג לעשות גימטריא “עם הכולל”, מכך שהמדרש נהג כך – במד”ר (פרשת קרח פי”ח אות י”ז). והביא שם רמז נאה לכך מהפסוק “אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי” – “אפרים ומנשה” בגימטריא “ראובן ושמעון” עם הכולל (ושוב מצא שקדמוהו רבנן – מרן החיד”א ב”דבש לפי” ערך גימטריאות בשם לקוטי גורי האר”י). והוסיף מרן שליט”א רמזים נוספים ממה שנאמר (במדבר י”א ג’): ויקרא שם המקום ההוא “תבערה” (677) כי בערה בם אש הוי”ה (676). וכן בישעיה (י”ב ג’) ושאבתם (749) מים בששון (748). (מעניין לציין שבספרו “אמת קנה” (עמ’ תקט”ז) מוצא מרן שליט”א רמז ב”עם הכולל” עצמו, וכך הוא מרמז: “כל היום לֹחֵם ילחצני” (תהלים נו, ב. לחם כתיב חסר ו’) בגימטריא “דוד בן ישי” עם הכולל, שהלוחם והלוחץ רוצה לעלות עלי במספר אחד).

 ונהוג במקרה זה לכתוב אחרי הגימטריא “עם הכולל” (עה”כ) בין סוגריים. ואם מוסיפים “כולל” למלה או למלים במקור שמהן מרמזים את הגימטריא, כותבים “עם הכולל” אחר אותן מלים. לדוגמא: “ברית” עם הכולל בגימטריא תרי”ג. ויש שתמיד כותבים את הגימטריא בסתם ואינם מציינים “עם הכולל”. (ראה בעלון “פניני הפרשה” מס’ 892).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן