Menu
שאל את הרב
print
אא

שמעתי את השיעור "תורת המשקל בפיוטים" מהרב אדיר עמרוצי באתר. ויש לי כמה שאלות: 1. האם זאת בעיה אם המנגנה של הפייוטים ששירם לא מתיאמה למילים מלרע ומילעל אבל מתאימה כדי לא לשיר על השוא נע והחתופים? 2. אותה שאלה בשיר של "לכה דודי" ששירים בערב שבת? 3. בשחרית שבת, בישתבח שמך,הקהל שר "אל ההודאות..." ביחד עם המנגנה תוניסיה. האם המנגנה נכונה? שרים "אל ההוד אות" במקום "אל ה הו דאות" שרים "א דון ה ני פלאות" במקום "אדון הנפלאות" שרים "ריבון כל ה מעשים" במקום "ריבון כלהמ עשים" סליחה קשה לתרגם צלילים במילים

מרן ראש הישיבה

הבנתי את שאלתך.
וכבר נהגו שלא להקפיד על מלעיל ומלרע בפיוטים רק כשמשנה המשמעות (כגון ואשמתי וארבתי וכו' בפיוט לך אלי)
אבל בפסוקים יש להקפיד על מלעיל ומלרע. 
והמנגנים "מן המצר" במנגינה תוניסאית טועים בזה שעושים "כי עני-תָנִי"(מלרע). 

שאלת המשך:

אם כן למה בספר הסליחות של איש מצליח כתוב שהמנגינה של "בזכרי על משכבי" בעייתית ולכן סומנו הגעיות במיוחד? גם לא זכיתי להבין איך תשובת מרן רה"י נר"ו מכוונת לשאלה, שהרי השאלה עסקה בעיקר על ישתבח, וישתבח אינו פיוט אלא ברכה!

הרב אמיר דאדוואנד

1. כיון שיש שם העמדה בשוא נע וחטפים וגם שינויי משמעות.
2. עיקר השאלה היתה על פיוטים, ורק שאלה מס' היתה על ישתבח. ועכ"פ דינה כדין הפסוקים ולא כפיוטים.

שאלת המשך:

1א: בדקתי ואין שינויי משמעות. וכן במ"ש בילקוט כהונה ח"א (עמ' רצג) והובא בסליחות אי"מ שיש לומר מלרע כפרה ובצרה מלרע, וכי יש בזה שינוי משמעות? 1ב: למה לעמוד בשוא נד ובחטפים אסור והפיכת מלרע למלעיל ולהפך מותר? מה ההבדל? ופשוט שמנהג העולם להקל בשניהם. 2: לא היו באמת שלוש שאלות אלא אחת, במס' 1 כתב את השאלה באופן כללי, במס' 2 שאל על לכה דודי, ובמס' 3 האריך הרחיב על ישתבח, כך שללא ספק עיקר השאלה היה על ישתבח. ובכל זאת מרן נר"ו ענה לו שלא נהגו להקפיד בפיוטים, ולא העיר על ישתבח שנשאל עליו אלא על 'מן המצר' שהוא ממש פסוקים, לכן נראה בעליל שדין ישתבח כדין הפיוטים. ולכן שאלתי למה, מובן שמקלים בפיוטים כיון שאינם מעיקר התפלה, ברם למה יש להקל גם בברכות?

הרב אמיר דאדוואנד

מרן ראש הישיבה העיר על הפסוקים ומכל שכן לברכות. כך שמעתי ממנו במפורש

שאלת המשך:

לא הבנתי את שאלת השואל? האם זה שהרב מאזוז שליט"א השיב שכבר נהגו שלא לדקדק בזה, פוסל מלסמן געיות למנגינה הנכונה? עכ"פ לרוצה לדקדק נכון?? וכי בגלל שנהגו לומר "כפרה" מלעיל וכבר נהגו כך, האם לא שייך עכ"פ לציין על כך שזו טעות? לדעתי אדרבא צריך לסמן בכל המילים כולם. ולא רק בנ"ל.

הרב חנוך הכהן

כבודו צודק ראוי להקפיד ככל הניתן על מלעיל ומלרע גם בפיוטים, ולגבי מה שלא ענה מרן שליט"א על ישתבח, כי ברור שצריך להקפיד כמו בפסוקים ועכ"פ אם יש העמדה קלה בהברה לא נכונה ועיקר ההעמדה בהברה הנכונה זה בסדר 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן