שאל את הרב
print
אא
להלן מספר שאלות בדקדוק:
1. "ומביא לילה" (ברכת ק"ש של ערבית)- האם יש כאן נסוג אחור, ומילת 'ומביא' נקראת במלעיל? (כך ראיתי בכמה סידורים)
2. "שטו העם ולקטו" (במדבר, י"א, ח')- ידוע כי פעלים נחי ע"ו, בלשון עבר לרבים הם מלעיל, כמו: קמו, שבו, רצו. אך אם ישנה אות גרונית בתחילת המילה שאחריה, ההטעמה מלרע, כמו: 'וסרו הצפרדעים', 'כי שמו אותי בבור', 'אשר תרו אותה', 'ולא רבו עליה', ועוד. אם כן, מדוע 'שטו' נקראת במלעיל, הרי יש אות גרונית אחריה?
3. "וִיהַלְּלוּ וִיבָרְכוּ אֶת שִׁמְךָ הַגָּדוֹל בֶּאֱמֶת" (ברכת ההודאה)- האם המילים: 'ויהללו' ו- 'ויברכו' - הן מלעיל או מלרע?
4. "לעילא מן כל ברכתא" (קדיש)- האם המילה: 'לעילא' היא מלעיל או מלרע?

הרב אמיר דאדוואנד

1. הנכון מלרע.
2. אין זה כלל מוחלט. ומצינו חוסה ה'. ועוד שבאו מלעיל למרות שאחריהם אות גרונית ולפיכך כיון שבספרים המדויקים יותר נמסר ששטו מלעיל כך אנו נוהגים.
3. מלרע.
4.מלרעיל.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0