Menu
שאל את הרב
print
אא

בבית הכנסת בו אני משמש כגבאי, רבים מהמתפללים הינם מסורתיים המקדשים בשבת או משתתפים בתפילות אך אינם שומרי שבת כהלכתה. לא אחת, אחד מהם מבקש לעלות לתורה. אני בדרך כלל נוהג לעלות אותם אך מקפיד לעלות אדם נוסף במטרה שיהיו שבעה עולים "כשרים". 1 – האם מותר/חייב לסרב למתפלל שכזה לעלות לתורה במיוחד אם הדבר עלול לפגוע בו ואף להלבין את פניו בציבור? 2 – האם מבחינת ההלכה, נחוץ לעלות אדם נוסף כדי להגיע למספר העולים "הכשרים"? אציין שבעל קורא הוא יהודי השומר על הלכה קלה כחמורה. 3 – אם עולה "פסול" בעליית רביעי למשל, האם חייבים לחזור על העלייה הזאת, או ניתן לחלק את העלייה הזאת או אחרת בין שני עולים כאשר העולה הנוסף יהיה "כשר" כדי להגיע למכסה של 7 עולים "כשרים"? 4 – האם מבחינת ההלכה, אני חייב לעלות קודם 7עולים "כשרים" ורק לאחר מכן לאפשר לעולים "פסולים" לעלות בעליית מוסיף על 3 פסוקים שחוזרים בהם? האם הדין שונה אם מדובר בעולה שעלול להבין את "התרגיל" וח"ו להיפגע עד כדי כך שהוא יוותר על המעט הדברים היודים שנארו לו? אודה לכבוד הרב על תשובות מפורטות עם ציון מקורות אם אפשר. בברכת התורה והעם,

הרב אברהם מאזוז

1. אם חוששים למחלוקת רשאים להעלותו לתורה ואין צריך לסרב לו (חזון עובדיה שבת עמוד רלט – רמ)
2. צריך להעלות עולה אחר נוסף להשלים לשבעה עולים, גם אם השליח ציבור יכוין שהוא העולה. מכל מקום אינו מברך על העליה ובפרט אם יש שנים שלשה מחללי שבת. (עיין בשאלות ותשבות "איש מצליח" חלק א' סימן י' דבור המתחיל ומה שכתב הרב חכם צבי מהדורת שיח אלעזר) ובמנחה של שבת ושני וחמשי שאי אפשר להוסיף עולים, הקורא בתורה יכוין שהוא העולה (שם)
3. לא חייבים לחזור על העליה שלו דעיקר מצות קריאת ספר תורה להשמיע לציבור והרי שמעו ובודאי כאן שהחזן הוא הקורא ירא שמים (מרן ראש הישיבה שליט"א איש מצליח שם הערה 17 ובחזון עובדיה שם)
4. אין צריך שהשבעה הראשונים יהיו דוקא השומרי שבת.
5. מסתבר שאם לא חוזרים על קריאתו ומכבדים מתפלל נוסף שיעלה לתורה לא יורגש (אפשר שכל שבת יעלו לתורה מוסיף, אף אם לא עלה מחלל שבת ואז כשעולה מחלל שבת לא יורגש). 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן