Menu
שאל את הרב
print
אא

באור החיים עה"ת, שמות (יד, כז) הקשה ממהיא דחולין (ז.) רבי פינחס בן יאיר הוה קאזיל לפדיון שבויין וכו' וקרע נהר גינאי. ומה זה שומה ממשה רבנו ע"ה בים וף. ותירץ, שהיה מרע"ה קודם מתן תורה, ועדיין לא ניתן כוח בידי חכמים לשלוט על הטבע וכו'. ע"ש. ועי' ש"ך יו"ד (סי' קפט ס"ק י"ג) מה שהביא מירושלמי. וכסף משנה (אישות פ"ב הכ"א). דרכי משה אה"ע [סי' כ אות א). ועוד. וקשה: עי' סוטה (יג.) היכן יוסף קבור וכו' מיד צף ארונו וכו' ואל תתמה וכו' ויצף הברזל וכו' ומה אלישע תלמידו של אליהו ואליהו תלמידו של משה וכו'. ע"ש. ולפי דברי הר"ח בן עטר, בוודאי שיש לתמוה על זה, כי משה הציף ארונו של יוסף קודם מתן תורה ואלישע אחר מתן תורה. ויש לחלק בדוחק.

הרב שלמה יהונתן מאזוז

קושיא יפה. ונראה לי לתרץ דהלא כבר לפני קריעת ים סוף עשה משה הרבה נסים, וגם לאבות ולכלל עם ישראל במצרים נעשו כמה וכמה אותות ומופתים, ולא שאל אדם מעולם איך נעשה להם כל זה קודם מתן תורה. ומזה נראה לעניות דעתי שכל קושיית האורח חיים  (ואינו מצוי איתי) היא על מה שאמר המדרש "מוליך לימין משה" שלא נקרע הים אלא בזכות התורה שתנתן בימין. וששרו של ים לא הסכים וכו'. ועל זה באה הקושיא איך עשה רבי פנחס בן יאיר בקלות יחסית? ועל זה תירץ שניתנה תורה. אבל נסים אחרים אין צורך כל כך בזכות התורה עצמה ודי בכך שהם עושים רצונות יתברך, ואן הכי נמי שיש לשאול מה החילוק בין קריעת ים סוף לשאר נסים אבל כבר אין זה קושיה על האורח חיים וגם מסתמא עמדו על זה המפרשים ז"ל ואין הפנאי מסכים.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן