Menu
שאל את הרב
print
אא

לכבוד הרב הי״ו בעניין ביאור כוונת התניא חלק א׳ שאומר שצדיק זה נשמה מיוחדת וזה לא משהו שאפשר להשיג, וכן שבינוני זה מי שמעולם לא חטא אפילו בדרבנן ולא ביטל תורה מעולם שאם עשה כן הוא בגדר רשע . הרב שאני לומד איתו(חבדניק) טוען שעל פי כן עלינו לשאוף להיות בגדר רשע וטוב לו , קריא עובד ה׳ עם מינימום חטאים ומינימום ביטול תורה. וככה משמע מהתניא, אשמח לביאור הדברים ואם הכן זה כוונת המחבר.

מרן ראש הישיבה

בעל התניא כותב לפי דרגתו הגבוהה.
אנחנו לומדים לפי הפשט.
תלמד רמב"ם בהלכות תשובה.

שאלת המשך:

לפי עניות דעתי כבוד הרב, בעל התניא אינו כותב לפי דרגתו הגבוהה כי אם כן לא היה מוציא ספר לרבים שזו היא עבודתם. והיה משאיר עבודה זאת לעצמו בלי לפרסם את הספר. שנית ברור מדבריו שזה שייך לאנ''ש במדינתו דאז וכן אנ''ש שבכל מקום ולכל יהודי בכל מקום ובכל זמן, כי אדה''ז נשמה כללית אשר רוח אלוקים בו אשר יכול להלך נגד רוחו של כל אחד ואחד כפי שנאמר על יהושוע, ועיין בהקדמת המחבר על ספר התניא קדישא. ומה שכתב הרמב''ם בהלכות תשובה במדרגת צדיק רשע ובינוני תירץ את זה אדמור הזקן בפרק א' שהרמבם מדבר רק על עניין הדין, שבדינו נקרא צדיק דהיינו זכאי או להיפך רשע דהיינו חייב, ואילו לשם התואר והמעלה, צדיק זה אחד כזה שאין לו יצר הרע כלל כמו שכתוב אצל דוד המלך ''וליבי חלל בקירבי'' שהרגו בתענית. ולכן אמרו רז''ל במדרש ראה הקב''ה בצדיקים שהם מועטין עמד ושתלן בכל דור ודור שנאמר וצדיק יסוד עולם. אשמח לתגובת הרב שליט''א.

רבני בית ההוראה

מרן שליט"א  ענה מה דעתו ואין כאן מקום להאריך.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן