Menu
שאל את הרב
print
אא

מדוע בצירוף 'נר חנוכה' הצירי שבמילה 'נר' לא הופך לתנועה קטנה? הרי הסמיכות הופכת את ההברה להיות סגורה ובלתי מוטעמת. וכדוגמת קמץ שהופך לפתח: 'דָבָר' > 'דבַר המלך'.

מרן ראש הישיבה

שֵׁם – המקום ההוא.
עֵת מלחמה ועֵת שלום.
תחפש בתנ"ך עוד.
הנה! נֵר ה' נשמת אדם, סמיכות בצירי.

שאלת המשך:

וכן כתב ראב"ע בספר צחות וז''ל: ואם היה סוף המילה ה''א נח נעלם, והמילה שֵׁם, איננו עבר או עתיד, אם הוא סמוך הטעם כפי הענין הנו בקמץ קטן, כמו ומקנֵה הבהמה (בראשית מז,יח). ואם הוא מוכרת הנו בפתח קטן כמו ומקנֶה רב (במדבר לב,א) וכו'. עכ''ל. וכן יש במכלול לרד''ק בשער דקדוק השמות וז''ל: מִפְעֶה - והה''א למ''ד הפועל מִקְנֶה, מִבְנֶה, מִשְׁנֶה, מִקְרֶה. ואם פ''א הפועל גרונית המ''ם בפתח מַעֲנֶה, מַעֲדֶה, מַחְסֶה (א"ה מחסה יש בתנך גם בשווא וגם בחטף), מַחֲנֶה, מַעֲשֶׂה. ויש בפתח גם בלא אות גרונית מַרְאֶה, מַדְוֶה, מַשְׁקֶה, מַטְוֶה, עד שלל מַרְבֶּה, כולם במוכרת ועי'ן הפועל בהם סגול. ובהסמכם בצירי מַחֲנֵה דָן, לְםַרְבֵּה המשרה, מַחְסֵה כזב, ומַשְׁקֵה צמא (א''ה לפנינו ישעיה לב,ו בסגול), ומראֵה כבוד ה', מרעֵה עדרים, כמקרֵה הכסיל וכו' עכ''ל. וכך כתב גם בסוף שקל פָּע שסמיכות שֶׂה בצירי שֵה כשבים. וגם בשקל פִּעְלֶה כתב: צִחֵה צמא צירי מפני הסמיכות, וכן כל המשקל לא ישתנה בסמיכות כי אם מסגול לצירי. וכן אִשֶּּּּׁה לה' סגול, אִשֵּׁה ריח ניחוח צירי. ומן הסתם כתב גם בעוד מקומות וכל היד המרבה לבדוק נשכרת.

הרב חנוך הכהן

לא הבנתי, כל מה שהבאתם כאן מדבר בנח נסתר, והשאלה הקודמת היתה על מלת נר שהיא הנח נראה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן