Menu
שאל את הרב
print
אא

האם לדעת הרבנים שליט"א יש ביבול נכרי חשש גזל (שאלתי רב גדול והוא אמר לי כך) כי רוב האדמות היו של יהודים והערבים פשוט השתלטו כאן...
מה גם שבאדמה אין יאוש בעלים. בנוסף, יש את העניין של חיזוק המחבלים ותומכיהם, אז מדוע הרבה פוסקים לא מעדיפים היתר מכירה על יבול נכרי? (יבול מחבלים אם אפשר)

הרב רזיאל כהן

קרקע של יהודי שהשתלט עליה גוי, מלבד חשש איסור "גזל" (שיש לדון עליו מצד ייאוש הפירות ושינוי רשות ועוד…) יש במה שצומח בה גם איסור "ספיחין" (הגרש"ז אוירבך מיקל בזה במקרים מסויימים מאד. ואכמ"ל). ולפיכך מקפידים הבדצי"ם שלא לשווק יבול נכרי אלא משדות הרשומות בטאבו על שם הנכרים.
אדרבא, בעיה של גזל קיימת (לפי דברי השואל) בכל שאר השנים בכל אותם ירקות הגדלים אצל הנכרים, בלי פיקוח (למשל, שמעתי מירקן ותיק שתשעים אחוזים מגידול המלפפונים הוא של ערבים. ומי יודע מה עוד גדל אצלם).
רבים הם הפוסקים הסוברים שהיתר המכירה אינו שוה את הנייר שעליו נחתם, והפירות וגם הירקות שגדלו באותם שדות – אסורים לדעתם מן הדין. ברור שהם יעדיפו יבול נכרי על פני היתר מכירה (או, אפשרות שלישית – לגווע ברעב).
כל השנים, בכל המגזרים, מעסיקים גויים (מחבלים למחצה) בבנין, במוסכים, ובעוד הרבה ענפים, וכמעט אין פוצה פה ומצפצף. ולצערינו רק ביבול נכרים נכנסת גם הפוליטיקה לענין (כמובן שזה הדדי, וגם במחאות נגד היתר המכירה יש הרבה "שלא לשמה"). וה' ישפות שלום לנו.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן