הבדל המשמעות ארשתיך לבין וארסתיך
אין הבדל . שין שמאלית וסמך מתחלפות. בכל ספר איוב המילה כעס כתובה בשין שמאלית והיינו הך
1. למה יש לפעמים דגש אחרי ה"א השאלה, כמו בפרשת שלח לך "הבמחנים", או "השמנה הוא"?
2. מדוע ב"כתר" של מוסף "המוני" כתוב בחטף פתח?
1. שמעתי מידידי רבי אלדן הכהן יהונתן הי"ו כלל בזה, כל שיש אחרי ה"א השאלה שוא יבוא עם דגש כמו מה שהזכרת, וכן "הכצעקתה" בפרשת וירא (באיזה ספר ראיתי כלל שאם יבוא אחרי הה"א אותיות בכ"ל יהיה דגש, אך מה יענה על "השמנה" שהבאת).
2. הה"א של "המוני" אינה ה"א הידיעה ואינה ה"א השאלה, אלא היא שרשית, ובמקור היא בקמץ – הָמון, אבל בכינוי או סמיכות הקמץ הופך לחטף, על משקל גָאוֹן גְאונים גְאוני ארץ וכיוצא בזה.
מאת: פלוני | תאריך: ד׳ בטבת ה׳תש״פ – ינואר 1, 2020
שאלו למה יש לפעמים דגש אחרי ה"א השאלה, כמו בפרשת שלח לך "הבמחנים", או "השמנה הוא", והרב אמיר דאדוואנד ענה בשם רבי אלדן הכהן יהונתן הי"ו כלל בזה: כל שיש אחרי ה"א השאלה שוא יבוא עם דגש כמו מה שהזכרת, וכן "הכצעקתה" בפרשת וירא (באיזה ספר ראיתי כלל שאם יבוא אחרי הה"א אותיות בכ"ל יהיה דגש, אך מה יענה על "השמנה" שהבאת). ע"כ. אבל יש גם: הַֽבְרָכָ֨ה , הַכְזוֹנָ֕ה יַעֲשֶׂ֖ה אֶת־אֲחוֹתֵֽנוּ, הַלְהָרְגֵ֙נִי֙ אַתָּ֣ה אֹמֵ֔ר - שיש שוא אחרי הה"א ואעפ"כ הן רפויות, אז גם על הכלל הזה קשה!
לא קשה על הכלל, כי עיקר הכוונה של הרב העונה שליט"א שכאשר יש שוא באות שאחרי הה"א א"א לעשות חטף (שהוא סוג של שוא) בסמוך, כי אף פעם אין שני שוואים סמוכים. אלא שבדוגמאות שהוא הביא האות השוואית קיבלה דגש, ובדוגמאות שכבודו הביא אין דגש ולא היתה כוונת הרב המשיב דוקא שיהיה דגש
מאת: פלוני | תאריך: ט׳ בסיון ה׳תש״פ – יוני 1, 2020
והאם יש תשובה לשאלה למה לפעמים יש דגש ולפעמים לא?
גם בה' הידיעה כאשר יש אחריה שוא בדרך כלל יש דגש, ולפעמים אין והרבה מהם בגלל הקושי.
ונ"ל שה"ה לה' השאלה.
אם תרצו עוד הרחבה לגבי כלל זה בה' הידיעה תשלחו שוב שאלה ע"ז.