שאל את הרב
print
אא
1. למה יש לפעמים דגש אחרי ה"א השאלה, כמו בפרשת שלח לך "הבמחנים", או "השמנה הוא"?
2. מדוע ב"כתר" של מוסף "המוני" כתוב בחטף פתח?

הרב אמיר דאדוואנד

1. שמעתי מידידי רבי אלדן הכהן יהונתן הי"ו כלל בזה, כל שיש אחרי ה"א השאלה שוא יבוא עם דגש כמו מה שהזכרת, וכן "הכצעקתה" בפרשת וירא (באיזה ספר ראיתי כלל שאם יבוא אחרי הה"א אותיות בכ"ל יהיה דגש, אך מה יענה על "השמנה" שהבאת).
2. הה"א של "המוני" אינה ה"א הידיעה ואינה ה"א השאלה, אלא היא שרשית, ובמקור היא בקמץ - הָמון, אבל בכינוי או סמיכות הקמץ הופך לחטף, על משקל גָאוֹן גְאונים גְאוני ארץ וכיוצא בזה.

שאלת המשך:

שאלו למה יש לפעמים דגש אחרי ה"א השאלה, כמו בפרשת שלח לך "הבמחנים", או "השמנה הוא", והרב אמיר דאדוואנד ענה בשם רבי אלדן הכהן יהונתן הי"ו כלל בזה: כל שיש אחרי ה"א השאלה שוא יבוא עם דגש כמו מה שהזכרת, וכן "הכצעקתה" בפרשת וירא (באיזה ספר ראיתי כלל שאם יבוא אחרי הה"א אותיות בכ"ל יהיה דגש, אך מה יענה על "השמנה" שהבאת). ע"כ. אבל יש גם: הַֽבְרָכָ֨ה , הַכְזוֹנָ֕ה יַעֲשֶׂ֖ה אֶת־אֲחוֹתֵֽנוּ, הַלְהָרְגֵ֙נִי֙ אַתָּ֣ה אֹמֵ֔ר - שיש שוא אחרי הה"א ואעפ"כ הן רפויות, אז גם על הכלל הזה קשה!

הרב חנוך הכהן

לא קשה על הכלל, כי עיקר הכוונה של הרב העונה שליט"א שכאשר יש שוא באות שאחרי הה"א א"א לעשות חטף (שהוא סוג של שוא) בסמוך, כי אף פעם אין שני שוואים סמוכים. אלא שבדוגמאות שהוא הביא האות השוואית קיבלה דגש, ובדוגמאות שכבודו הביא אין דגש ולא היתה כוונת הרב המשיב דוקא שיהיה דגש

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0