Menu
שאל את הרב
print
אא

בעבר הייתי מתפלל בסידור ״איש מצליח״ וכשיצא הסידור ״תפילת יוסף״ שהוא מדוייק לפי סידורי ג׳רבא עברתי להתפלל בו. עכשיו שאלתי היא באיזה סידור עדיף להתפלל, האם כמנהג אבותיי בג׳רבא, או עם כל הדיוקים שסידרו תלמידי החכמים בסידור ״איש מצליח״. יש הרבה הבדלים קטנים, לדוגמה: ב״אתה חונן״ אומרים ״דעה ובינה והסכל״, נוסח שונה ב״יהי רצון״ שבברכות השחר, בראש חודש מדלגים על ״בית יעקב״ ו״שיר של יום״, בברכת הלבנה מדלגים על מזמורים בהתחלה, ועוד שינויי נוסחאות קטנים בברכת המזון, תפילת שמונה-עשרה, ברכות התורה ועוד. לפי איזה סידור כדאי לדייק?

הרב אדיר כהן

אין ספק שבסידורי "איש מצליח" הושקע בהם דיוק רב הן על פי רבותינו המדקדקים (ובראשם ראב"ד ג'רבא מרן רבי שאול הכהן זצ"ל), והן על פי רבותינו הפוסקים והמקובלים. אם כי לא הותאמו בהכרח דוקא ליוצאי ג'רבא. ואלו ואלו דברי אלקים חיים. ואף בג'רבא עצמה לא כולם הלכו בעיניים עצומות לפי הכתוב בסידורי ג'רבא, ולדוגמא לענין כ"ף הכינוי (כמו עשה למען שמך עשה למען ימינך וכו', אם לומר שמַךְ או שמֶךָ), יש שנהגו בג'רבא לומר הכ"ף בשוא כמו שמודפס בסידורי ג'רבא, והמדקדקים בג'קבא אמרו בכ"ף קמוצה כדעת רבינו שאול הכהן בספר לחם הבכורים. וכמו שכתב כל זה מרן רבי כלפון משה הכהן זצ"ל בספר ברית כהונה (אורח חיים מערכת נ' אות כ"ד), וכן דקדקו בזה לומר בכ"ף קמוצה מרן זקני רבי רחמים חי חויתה הכהן זצ"ל ותלמידו הגאון איש מצליח זצ"ל.
ויש עוד תוספות בסידור איש מצליח שנוספו על פי הכרעות של גדולי פוסקי דורנו, למשל מה שנוסף בברכת התורה "וצאצאי עמך בית ישראל", כן הוא על פי דברי מרן הגר"ע יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר חלק ח' (אורח חיים סימן י"א אות ב') על פי נוסח הגמרא ברכות (דף י"א ע"ב) ושאר הראשונים. וכן לכל תיקון יש מקור נאמן.
ולגבי דילוג בית יעקב בראש חודש, בזה יש מנהגים מנהגים, ומנהג ג'רבא לדלגו, ויסודתו בהררי קודש על פי דברי הרמב"ם והטור ועוד ראשונים (ראה באורך בספר עלי הדס בהלכות ראש חודש, ובספר שיירי הנפש מערכת נ' אות י'), והנוהגים לומר הוא כדעת הרב בן איש חי ודעמיה על פי הקבלה. וגם בג'רבא היו שאמרו זה בצינעא (כמו שכתב בשיירי הנפש שם).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן