Menu
שאל את הרב
print
אא

שמעתי במוצאי שבת האחרון פרשת בהר את הגאון רבי דוד יוסף בשעור בלווין, שאמר שהטעם לחילוק בין דבר יבש ללח, שבזה יש בשול אחר בשול ובזה לא, הוא, שביבש אין המאכל חוזר לקדמותו לאחר שחוזר ומצטנן, אך בלח - הוא נראה כמו לפני הבשול, ולא ניכר בו הבשול.
ועל פי זה חידש, שבתבשיל של רוטב סמיך - יהיה מותר לחממו בשבת - כדין דבר יבש. והדגיש שזה חידוש גדול, אך כן דעת הגאון רבי שלמה זלמן בספר 'שמירת שבת'. ואמר שאביו לא גילה דעתו בזה וכו'.
מה היא דעת מרן ראש הישיבה שליט"א? וכן האם באמת אין גילוי דעת בספריו של רבינו הגאון רבי עובדיה מה דעתו בזה?

הרב רזיאל כהן

איני יודע מה היא דעת מרן ראש הישיבה נר"ו.
בנוגע לדעת מרן הגרע"י זצ"ל – מי לנו בקי בספריו יותר מבנו, ובנו מעיד שאין גילוי בדעתו.
אמנם לעניות דעתי יש מקום לדייק שדעת מרן הגרע"י זצ"ל להחמיר בזה, מדבריו הנדפסים בקובץ "מאור ישראל" – תשס"ג עמוד י"ז. ע"ש.

שאלת המשך:

שוב שמעתי ראיה ברורה מדין חמום סופגניה עם ריבה [יעויין בחזון עובדיה - חנוכה עמוד י"ט בהערה], שכתב להדיא שדין הריבה כדין דבר לח, אלא שמותר מצד דהוי רובו יבש. מה דעת כבוד תורתו?

הרב רזיאל כהן

לכאורה ראיית כבודו ראיה מהימנא היא, אלא א"כ יתעקשו לומר שמרן זצ"ל שם רק העתיק דברי הגרש"ז אוירבך ולא נחת לעיקר הגדרת דבר לח (וזוהי דחיה גם לראייתי בתשובה הקודמת), אבל פשט הדברים כדבריך.
אגב, בעיקר דין חימום סופגניה יש להזהיר, כי כל מה שהתיר הרב חזון עובדיה לחמם אותה בשבת עם הריבה שבתוכה, זהו בריבה שכבר נתבשלה לפני השבת. אולם המציאות היא שבעלי המאפיות בדרך כלל רוכשים ריבה מרוכזת מאד (מבושלת), ומדללים אותה במי ברז (שלא נתבשלו) לפני הזרקתה לסופגניה. (כן כתב בספר ארזי הלבנון – שבת, עמוד פ"ו, מפי בקיאים). ולכן אסור לחממה בשבת לכל הדעות.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן