Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום, בפסוק אֶ֛רֶץ זָבַ֥ת חָלָ֖ב וּדְבָ֑שׁ (שמות יג, ה) האם נכון שלפי טעמי המקרא המילה זבת חוזרת רק על חלב ולא על דבש וכאילו כתוב ארץ זבת חלב וארץ דבש, כי טרחא יותר מפסיק מתביר.

הרב חנוך הכהן

לא בכל מקום הטעמים הם כמו בפסוק שהזכרתם. יש לדוגמא: וגם זבת חלב ודבש היא וזה פריה (במדבר י”ג כ”ז), אף לא אל ארץ זבת חלב ודבש הביאותנו (שם ט”ז י”ד). בפסוקים אלו לפי הטעמים המלה זבת חוזרת גם על הדבש.
אלא שלכאורה אתם שואלים בצדק שכיון שהטרחא מפסיקה יותר מהתביר משמע שהזבת חוזר רק על החלב ולא על הדבש. ונ”ל שהתשובה היא שא”א לעשות מאריך טרחא על “ארץ זבת”, ואח”כ מאריך סוף פסוק על המילים “חלב ודבש”, כי עוד לא פירשנו מה זב, ומצד שני צריכים לעשות איזה מפסיק כאשר יש שלשה מילים (כמו שהוא ברוב ככל התנ”ך), לכן עשו מפסיק אחרי חלב, ומה שאמר אח”כ דבש ר”ל וכן זבת דבש.
יש דוגמא לכלל שכתבתי שכאשר א”א לחלק את הפסוק באופן אחר עושים טעם מפסיק במקום שלא צריך להיות, אך איני זוכר אותה כעת, אם חשוב לכם הדוגמא תשלחו שוב שאלה ונחפש לכם בל”נ.

שאלת המשך: בירור לשאלת מספר 84373

שלום ותודה רבה על תשובתכם, אני מעוניין בדוגמא הנ''ל בלי להפריע ולהכביד על הרבנים.בברכה

הרב חנוך הכהן

כ”כ הרמד”ל בספר עץ חיים שכל פעם שכתוב אני ה’ אלקיכם, מלת אני בטרחא, כאומר אני ולא אחר. לבד אם יש אומרים כי אני ה’ אלקיכם, ויש תביר במלה כי, עושים מלת אני במאריך, מפני שא”א אחרת.

דוגמא זו היא הפוכה שעושים טעם משרת במקום מפסיק (למרות שכאן יש חשיבות יתירה לעשות מפסיק), אבל ה”ה שכאשר יש צורך הופכים טעם משרת למפסיק.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן