השם “פוריה”
אמנם זה שם חדש ואולי עדיף שם של אחת מהצדקניות שהיו במשך הדורות, מכל מקום הוא שם עם משמעות טובה, כמו שכתוב “אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך”.
בס"ד לכבוד ככככככת"ר יש שי שאלה על הגמרא בשבת המדברת על פטירתו של דוד המלך כתוב שנפטר בשבת ובכדי לעביר/לטלטל את מטתו למקום מכובד(כי הוא נפטר אזי הוא מוקצה בשבת ) שלח שלמה המלך לסנהדרין מה לעשות והרו לו לשים עליו תינוק או לחם. והפסוקים דנו כגון המ"א למה צריך את היתר הזה הרי בגדיו של נפטר אינם מוקצים ולכן יכלו לטלטלו מסיבה זו וכתב המ"א כי בגדי דוד הם מוצקה מפאת שהוא מלך. אולם השיבו על זה שאינם מוקצים כי ראויים הם למלך אחר [ואני מוסיף הרי הם ראויים לשלמה המלך הרי המליך אתו דוד בחייו ונתן לו לרכוב על פרדתו קרי יכול לשלמה להשתמש בכליו ובגדיו של דוד בחייו ] ועד אמר הרי יש לו ספר תורה עימו על זרעו אזי למה בשביל הספר תורה יכלו לטלטלווא תומר שגם הוא מוצקה בגלל שהוא מלך הרי שוב חוזרת הטענה למלך אחר אינם מוקצה וגם לשלמה אינו מוצקה לכן מדוע נצרך היתר זה? הרי ממנו לומדים להלכה שרק לכבוד המת מותר לטלטל עם תינוק או לחם ממעשה זה שאינו מובן ?
ברמב”ם הל’ מלכים (פ”ב ה”א) מתבאר שגם למלך אחר אין להשתמש בכלי תשמישו של מלך אחר, ורק בעבדיו ושפחותיו ושמשיו יוכל להשתמש מלך אחר. ע”ש.
מאת: פלוני | תאריך: א׳ באדר ב׳ ה׳תשפ״ד – מרץ 11, 2024
בס"ד שלום רב לכת"ר ראיתי את תשובה הרב לשאלתי למה בכדי להרים את מיטת דוד אחרי הפטירתו היה צריך לחם או תינוק מיכוון אין משתמשים בכלי מלך אפילו מלך אחר כך ברמב"ם(הלכות מלכים פרק ב' ה"א) . אך איך הרמב"ם ומרן בכסף משנה עליו שם כתוב שגם על סוסו אין משתמשים ואם כך אזי איך שלמה המלך רכב על פרדתו של דוד המלך אביו וגם יש על כסא המלוכה בהוראת דוד ככתוב במלכים פרק א' פסוקים לג - מו? קרי אם הדין שאין מתשמשים בכלי המלך איך עשה זאת שלמה המלך ?
מה שהתירו לשלמה זאת היתה הוראת שעה לצורך שאדניה לא יקח את המלוכה, אבל מה שלא התירו נשאר באיסורו, ולכן בגדי דוד אינם ראויים לשלמה בנו.