Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום וברכה! כמדומני שתיבת 'ידך' משמעותה לשון רבים גם בסוף פסוק וכפי שמצינו בדברים י"ב, י"ז י"ח ועוד. יתכן דהתורה מלמדת כאן גדר במצוות תפילין - דינם להיות על הידיים באופן כללי, ובפועל על יד שמאל דוקא, ולא ששייכים רק ליד שמאל. (וכעין זה הגדר בתפילין של ראש - דינם הוא בין העיניים, אלא שחז"ל דרשו שמקומם המדויק הוא במקום קרחה בדוקא ולא כל איזור 'בין עיניך'). ישר כח!

הרב חנוך הכהן

בפסוקים שהזכרתם בדברים י”ב, י”ז י”ח אפשר לומר שזה רק יד אחת, כי בדרך כלל אדם עושה פעולותיו ביד אחת שהיא יד ימין.

אם יש ראיות ברורות שידך (בלא י’) משמעותה לשון רבים – נשמח אם תשלח אלינו.

שאלת המשך: בעקבות שאלה 77823

שלום רב, באופן כללי ידך המנוקד בשוא לעומת ידך המנוקד בסגול, משמע יחיד ורבים. יותר מפורש עי' שמואל א' פרק י"ד פסוק י"ט, שם לא מדובר על עשייה ביד מסוימת, ע"ש. ועוד יותר מפורש בשמואל ב' פרק ג' פסוק ל"ד שם מדובר על שתי הידיים. וכן הוא בירמיה פרק מ' פסוק ד'. מצד שני עי' תהלים ל"ח, ג' שם לכאורה מדובר על יד אחת. ע"ע תהלים קמ"ה, ט"ז פותח את ידך

הרב חנוך הכהן

באמת הראיות שהבאתם משמואל ב’ וירמיה הם ברורות. אך עדיין אני חושב שזה יוצא מן הכלל, כי ההגיון שבמלת ידים ברבים שיש בה י’ – תשאר הי’ גם כאשר תהיה הטיה לנוכח, וכמו בנקבה שנשאר הי’ – ידַיִךְ, וכמדומני שכ”ה בכל המילים כיו”ב, והדבר טעון חיפוש. ולדוגמא נזכרתי עכשיו בשו”ת איש מצליח ח”א חאו”ח סי’ י”ט שכ”כ לגבי נביאֶךָ שכאשר הוא בלא י’ זה יחיד, ועם י’ (נביאֶיךָ) זה רבים.

אם יש עוד מה לברר ולדבר בזה נשמח לקבל תגובה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן