Menu

להבין ולשנות גישה

הפרשה מתחילה מהמילים “ויגש אליו יהודה” – והשאלה של כולם מהמדרש עד אחרון המפרשים היא, הרי יהודה והאחים כבר עומדים למשפט לפני יוסף, הם כבר טחנו את העניין בסוף הפרשה הקודמת, אז מאיפה, ולאן, יהודה בדיוק ניגש?

התשובה הכללית היא, שהמילה ויגש מדברת על שינוי בגישה, שינוי בגישה מכמה פנים:

א. הבנה חדשה של המצב.  ב. שינוי מהותי פנימי.  ג. שינוי של הדרך.

א. הבנה: מלך אי אפשר ולא מומלץ לנצח!! בגמרא מובא בכמה מקומות שאדם שניצח את המלך, אפילו אם כל מגמתו היתה להועיל למלך ואכן הוא צודק, והמלך הרוויח משמיעתו, וקיבל את דבריו מתוך הבנה, עדיין אחת דתו להמית!!! (עבודה זרה דף י' ע”ב) למה? כי זו בושה למלך! ומשפט המלוכה להורגו, חושבים שזה שיגעון? אז כדאי שתחשבו שוב!!! בוא נסתכל על עצמנו הרי ברור לכם שאני מדבר על מלך, ומתכוון עלי ועליך…

מלך הוא בסך הכל מצב שבו האגו שלנו מרגיש משוחרר מחסמים חברתיים, זה בדיוק אנחנו, וכעוצמת המלוכה, וההרגשה שאני משוחרר מחישובים, כך עוצמת האגו, לא בא למלך לעבור ליד מישהו, ולהרגיש פתאום טיפש, וזה נכון כל כך אצלנו, גם אם ניצחת מישהו בנקודה בגודל מיקרון, ובסך הכל עזרת לו, הוא כבר ידאג אחר כך לעשות לך את המוות… בנקודה הזו כולנו בני מלכים. ולמלך מייעצים בעקיפין בצורה מכובדת ומבקשים.

ב. שינוי גישה פנימי: האור החיים הקדוש מסביר שיהודה מטבעו סלד ושנא את יוסף, הוא ראה אותו כעובד עבודה זרה, פרימיטיבי עם מנת משכל של קוף, ועל כן הוכרח להפך טבעו ולגשת אליו בלבבו, כדי שיוסף יוכל לקבל דבריו! כמה עמוק ועצום – “ויגש בלב”. האור החיים אומר, שכדי שהצד השני יוכל בכלל להקשיב לי אני צריך לגשת אליו בלבבי, להרגיש אותו, ולהבין אותו, ולחבב אותו, ולקבל אותו, אם אני מסתכל עליו כאפס, זה יהיה חייב לזלוג, ואני יקבל ממנו אפס.

ג. שינוי גישה בדרך: המלבי”ם מבאר שיהודה משנה גישה גם מהדרך המשפטית ומהלשון החוקתית שאפיינה את סגנון הדיון בסוף הפרשה הקודמת, לדרך של חסד וללשון ריגשית, בינינו אין לו הרבה מה לחדש, אבל הוא דיבר עם הרבה לב: “אב זקן”, “כי עבדך ערב את הנער”, “ונפשו קשורה בנפשו”. כשאתה מדבר איתי משפטית – המוח שלי מזהה אותך ונכנס לדרך חשיבה, ולהלך רוח קרבי משפטי. כשאתה מדבר איתי רגשית – אתה בדרך כלל מכריח אותי לעבור לדיבור ריגשי, ולהלך רוח ודרך חשיבה רגשית…

אולי זה נראה לכם רכרוכי, אבל שלא יהיה לכם ספק ביעילות, אם לא מתאימה לכם הפוזה הרגשית, זה בסדר, רק תהיו מודעים למחיר, אם ניצחת מישהו ויצאת גבר, הוא יעשה לך את המוות – זה מחיר הנצחון! “הגברים” בוכים בלילה, זה מחיר התהילה, על זה שהם יצאו גברים במהלך היום, אם זה שווה לך אז תמשיך…

שינוי בגישה נוגע בכל היבט בחיינו – עם החברים, עם בני הזוג ואפילו עם הילדים, אמרתי לו מאה פעם וזה לא עוזר!!! אם זה לא עזר מאה, כנראה שזה לא יעזור מאתיים! אז מה צריך לעשות? צריך להבין ולשנות גישה.

א. להבין שהוא מלך, לפחות מלך בהיבט הנפשי ובמרחב האישי ובטריטוריה הפרטית שלו, ומלך לא מנצחים. ב. להרגיש שאני מחבב ומקבל אותו ואת עולמו. ג. לעבור לדבר ריגשית. מסובך???

טוב אני מודה זה אכן קצת מסובך, אבל שתדעו שבלי זה, החיים שלנו רק ילכו ויסתבכו, קחו את הסיבוך הקטן הזה עליכם, ואני מבטיח לכם חיים הרבה יותר פשוטים ונעימים!!

לעוד מאמרים של הרב יגאל כהן
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב יגאל כהן

33
6
168

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן