Menu

שונות

שאל את הרב

טעות הגוי

מחלוקת ברמ”א (ח”מ סי’ שמ”ח ס”ב), ולבני ספרד ודאי שיש להחמיר כיון שדעת הרמב”ם (פי”א מהל’ גזילה ואבידה ה”ד) להחמיר, ולכן אף שאין גילוי מפורש בדעת מרן, מסתמא יתפוס כהרמב”ם, כדרכו.
לבני אשכנז יש מקום להקל, כי הרמ”א הביא בסתם את דעת המקילים ואת דעת המחמירים ביש אומרים, אך זה לא ברור שבדרמ”א אומרים סתם ויש הלכה כסתם. ומסתמא כבודו ספרדי.

 

מבחן סתם

צריך ללמוד: משנ”ב סימן ל”ב סעיף א’-ל”ו (כולל), וכן משנת סופרים.
יריעות שלמה די בחלק א’, ובלי ההערות
קול יעקב סימן רע”ו.

פתרון חלומות

הנמר רומז על עזות פנים כידוע ממשנת יהודה בן תימא, ונרמז לך בחלום שנצלת מאנשים עזי פנים (וכמו שאנו מבקשים כל יום בתפילה להנצל מהם), והים רומז על התורה (אין מים אלא תורה. ב”ק י”ז ע”א) שבזכותה נצלת. ברכה והצלחה.

מצוות כתיבת ספר תורה

אם לומדים תורה ומקדישים את הלימוד לע”נ פלוני, וכי זה גורע ממצות לימוד תורה? הוא הדין כאן.

זוטו של ים במלחמת עזה

כל מקום שיהרסו את המבנים וממילא כל החפצים יאבדו, ודאי שמותר לקחת מכל הבא ליד, ויש בזה דין זוטו של ים (ח”מ סי’ רנ”ט ס”ז).

7 ברכות

אכן יש מנהג כזה אצל בני טריפולי עד היום, וכן אצל בני תונס היה מנהג קדמון כזה, עיין בספר למען ידעו דורותיכם פרק “שבת ואברהם זקן” סעיף י”ט. ושם העלה להלכה שראוי לבטל מנהג זה כאן בארץ שקבלנו הוראות מרן (אה”ע סי’ ס”ב ס”ה) שאין לברך אלא עם ברכת המזון. אם לא במושבים שכולם מטריפולי ששם יכולים להשאיר המנהג שהיה בחו”ל. וע”ע שם במכתבים בסוף הספר סי’ א’.

מאמרים

לשנות! זה בידים שלך – אמונות (פרק ט’)

מתוך סדרת המאמרים: “לשנות! זה בידים שלך”. מהרב

מה נזכרתם עכשיו?!

ישתבח שמו לעד, לא שוכח אף אחד, אבל מה לעשות שאנחנו שוכחים, שהוא לא שוכח אותנו, מה לעשות שאנחנו לא מרגישים, איך שהוא מקיף ומסובב ושומר עלינו…
לקריאה

שתהיו תמיד רק בשמחה!

חגים רבים יש, בכולם מצוה לשמוח, בכלל מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד, אבל רק חג הסוכות נקרא "זמן שמחתנו", ובו נאמרה עיקר השמחה. מה מייחד את השמחה בחג הזה?
לקריאה
הצג עוד פריטים
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
דילוג לתוכן