למה התיבה "ימים" עם מ"ם דגושה חוזרת לתיבה "ים" בלשון רבים, ועם מ"ם רפויה זה לשון "יום"?
לכאורה זה הפוך כי הדגש חזק יבוא פעמים תחת אות חסרה, ובדרך זו נאמר שהתיבה "ימים" עם מ"ם דגושה חוזרת לתיבה "יום" כי הדגש שבאות מ"ם הוא בא תחת האות וא"ו של "יום".
הדגש במלה ימים (מלשון ימים ונהרות) בא להשלים מ"ם נוספת. וכמו שמצינו בלשון התרגום על הפסוק ולמקוה המים קרא ימים (בראשית) שתרגם "יממי". ובדומה לזה: עם – עמים, שבא להשלים מ"ם נוספת, וכמו שמצינו "עממים". (מרן ראש הישיבה שליט"א).
ולעומת זאת ימים (מלשון ימים ושנים) אין בה דגש, ואין צורך להשלים את הוא"ו של המלה "יום", כיון שהיא אם קריאה ואינה אות עיצור.
כבר תקנו במהדורת מכון הרב קוק מסרקסטא במקום מסרט ס”ט, ובאמת חפשתי וראיתי שהשטמ”ק מביא אותו הרבה פעמים בפרט בב”ק, וזה מה שכתב כאן שכתב “בפסקיו לב”ק”. ומאידך הר”מ מסרט ס”ט לא מצאתי בכלל שהביאו במקום אחר.
הם לא רק לעזור איך לקרוא, לפעמים הם ביסוד המלה או חלק מהשרש שלה.
לדוגמא המלה “ראשון” שהא’ מיסוד המלה ואינה נשמעת. וכן כל המלים שלמ”ד הפעל שלהם היא ה’ או א’ (לדוגמא המלה “קנה” באה עם ה’ גם כשהיא “מקור” והנ’ בחולם, ר’ ויקרא כ”ה י”ד), וכן מלים שעי”ן הפעל שלהם היא ו’. ועוד.
הראשונה רפויה כדין בגד כפת שאחר אהוי, והשנייה אע”פ שהיא אחר אהוי דגושה שלא כדין, והסבירו הראשונים (הובאו בבית יוסף סימן נא) משום שפסל מיכה עבר בים אית, והוא קרא את שם הפסל בשם השם ואם היתה בכף דגושה זה נשמע כאומר השם מיכה דהיינו פסלו של מיכה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.