Menu
שאל את הרב
print
אא

מדוע בפסוקים הבאים המילה "ויסב" - ששורשה סבב - מנוקדת: פתח תחת היו"ד וסמך דגושה: ויסב אלהים את העם דרך המדבר ים-סוף (שמות ל"ג), ויסב חזקיהו פניו אל הקיר (ישעיה ל"ח). ואילו "ויגל את האבן" (בראשית כ"ט) - ששורשה גלל - מנוקדת: קמץ תחת היו"ד וגימל לא דגושה. הרי שני השורשים מגזרת הכפולים? האם אין אחידות בוא"ו ההיפוך בגזרת הכפולים? עיינתי בשרשים לרד"ק ולא מצאתי הסבר.

מרן ראש הישיבה

וַיַסֵּב – מבנין הפעיל: וַיַסְבֵּב, וכפילות הבי"ת גרמה לדגש בסמ"ך.
וַיָּגֶל – מבנין קל: וַיָּגָל (כמו וַיָּסָב). והסגול בגימ"ל במקום קמץ, כמו וַיָּפֶץ העם (עיין אבן עזרא שם).

שאלת המשך:

1. ראיתי בספר דקדוקי אביע"ה ששורש סבב בבנין הפעיל זמן עתיד (זכר יחיד) נקראיָסֵב. מדוע אם כן וא"ו ההיפוך במילה וַיַסֵּב  (פרשת בשלח) משנה את ניקוד ושימת הדגש?

2. האם הסיבה היא כדי להבדילה מבנין קל כמו וַיָּגֶל, או יש סיבה אחרת?

מרן ראש הישיבה

1. צריך לבדוק בתנ"ך אולי יש שתי צורות. או תבדוק בשרשים לרד"ק שרש סבב.
2. לא מסתבר. כי ויגל גופה זרה ע"פ הדקדוק דהוה ליה למימר ויגָל בקמץ חטוף.

שאלת המשך:

המילה ויגל פרק כ״ט בראשית - האם באה המילה מלשון גלל, גלגל או מלשון גילה ( לגלות) כפי שמבאר רשי?

הרב חנוך הכהן

לפני שנענה על שאלה זו רציתי להוסיף לגבי השאלה הקודמת שאכן המלה יסב צריכה להיות בי' בקמץ והס' ללא דגש, אבל יש גם רבים בגזרת ע"ע (סב"ב) בבנין הפעיל שהם עם דגש, כמ"ש הרד"ק במכלול דף קל"א ע"א, ואף הביא את הדוגמא שלנו "ויסב אלקים".

ולגבי השאלה מאיזה שורש מלת ויגל, לפי הפשט היא משורש גלל כמ"ש לפנ"ז וגללו את האבן, רק רש"י דרש מדנקט לשון ויגל שזה היה בקלות וכמו שביאר השפ"ח שהוא מלשון גילוי.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן