שאל את הרב
print
אא
1. הרבה אנשים מוציאים רהיטים מחוץ לבתים וחלקם מעץ איכותי מאוד ובמצב מצויין. האם מותר להשתמש בעץ הזה על מנת לבנות סטנדר ללימוד תורה?
2. יש ברשותי עור שכיסה פעם ספת-עור והוצאתי את העור מהספה. האם מותר לי להשתמש בעור הזה כדי לתפרו ולעשות ממנו כיסוי לתפילין או לכרוך מחדש ספרי קודש שהתפרקו? (מדובר בעור הצידי של הספה ולא מהחלק שישבו עליו. אגב, האם יש חילוק ביניהם?)

הרב אדיר כהן

1. מותר. אלא א"כ זה רהיט של נשים וכיוצא שצריך לעשות באופן שלא יהיה ניכר מה היה לפני כן. וכיוצא בזה כתבו הפוסקים שמותר לעשות פרוכת מבגדי נשים, רק שלא יהיה ניכר הדבר שנעשה מבגדי נשים. עיין בשו"ת יביע אומר חלק ג' (חלק אורח חיים סוף סימן י"ג).
2. כאן אין זה תשמיש דתשמיש, ולכן אין להקל אלא א"כ השתנתה צורתו לגמרי שלא יהיה ניכר מהיכן בא. (עיין ביביע אומר שם).

שאלת המשך:

מדובר ביריעות עור, שיתפרו (בלי נדר, אם יותר), באופן מרובע כנרתיק לתפילין ונרתיק לטלית ונרתיק לשניהם, רוכסן וביטנה מבפנים.
אולי יכתבו עליהן המילים 'תפילין' ו'טלית'. אך הצבע והמרקם ישארו של עור. מי שמכיר את הספה שממנה לוקחו היריעות יוכל להבין בשכלו שמדובר בעור שהובא מהספה. אולם מי שלא היה נוכח בשעת נטילה העור מהספה, וגם לא מכיר את הספה לא יראה בעיניו הבדל בין יריעת עור שהשתמשו בה לעטוף ספה ולכזאת שלא. יריעות העור הן בצבעים כחול (מספה כחולה) ואדום (מספה אדומה) שתי היריעות מספות שהושארו ברחוב. בשעת נטילת העור האדום היה נוכח חבר אחד והוא, אם יחקור מניין לוקחה היריעה, יוכל להבין בשכלו שלוקחה מהספה האדומה.

הרב אדיר כהן

כל שאין ניכר למראית העין הרגילה מהיכן נלקחה אחר שהשתנה כל הצורה, ורק מי שיחקור ידע, מותר.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0