שמעתי שראש הישיבה אומר ראיה לדברי רש"י על הפסוק "אנכי עשו בכורך" [שיעקב התכוין אנכי הוא המביא לך, ועשו הוא בכורך, ודיבר אמת], מכך שכששאל יצחק "האתה זה בני עשו, ויאמר אני" - ולא ענה "כן".
ולא זכיתי להבין את ראייתו, מפני שבלשון הקודש אין "כן" כהפך מתיבת "לא", אלא "כן" פירושו "כך", וכדי לענות בחיוב חוזרים על נקודת השאלה, כגון כאן "האתה זה- אני", וכן עם רבקה "התלכי - אלך", ועוד רבות. אם כן איזו ראיה יש כאן?
זה חידוש בעיני.
ובילדותי ראיתי בספר מעם לועז (מתורגם לערבית) שרבקה התחכמה וענתה "אלך" שאם היתה עונה "כן" היו מפרשים דבריה להפך (כן, אני רוצה לשבת בבית ולא ללכת עם האיש). ותמיד אמרנו "כן או לא". נבדוק את זה בעה"ו.
כבר תקנו במהדורת מכון הרב קוק מסרקסטא במקום מסרט ס”ט, ובאמת חפשתי וראיתי שהשטמ”ק מביא אותו הרבה פעמים בפרט בב”ק, וזה מה שכתב כאן שכתב “בפסקיו לב”ק”. ומאידך הר”מ מסרט ס”ט לא מצאתי בכלל שהביאו במקום אחר.
קשה לענות תשובה מלאה על שאלה זו. אך באמת נראה שבאה התורה להדגיש ולחזור ולהדגיש שעם ישראל עשו כאשר צוה ה’ ולא שינו מציוויו, וזו מעלה גדולה מאין כמוה. ואפשר לראות ג”כ כאשר הביאו את המשכן אל משה הפסוק מדגיש “וירא משה את כל המלאכה והנה עשו אותה כאשר צוה ה’ כן עשו ויברך אותם משה”.
בסופו של דבר נולדו י"ב שבטים שכולם קדושים וטהורים, ועמדו מבני השפחות שופטים וגדולי הדור, ונמצאנו למדים שלא הייחוס קובע את מעלת האדם, אלא האדם קובע את ערכו העצמי. ועיין ברש"י פרשת ויקהל (שמות ל"ה ל"ד).
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.