Menu
שאל את הרב
print
אא

1. בברכת "שים שלום" יש בקשה ולאחר מכן הודאה, מדוע בבקשה משמיטים את המילה "צדקה"?
2. בברכת "על הצדיקים" למה אומרים נשעננו באמת, מה זאת אומרת באמת? הרי ברור שכוונתנו אמיתית, מדוע יש את ההדגשה הזאת?
3. א. בפרק "במה מדליקין" - מה זה בדיוק הפשתן שמוזכר שם, זה שאנחנו מכירים היום? ומדוע רק בו מדליקין? ב. למה פתילת הבגד צריכה להבהב?
ג. "לא ימלא אדם את הקערה שמן ויתננה בצד הנר ויתן ראש הפתילה בתוכה בשביל שתהא שואבת". לכאורה הרי זה מה שאנחנו עושים שמים פתילה בשמן?

רבני בית ההוראה

1. כתב מרן ראש הישיבה שליט"א באור תורה (אייר תשנ"ח עמוד תקע"ב): אנו השמטנו תיבת צדקה על פי נוסח סידורי ארץ ישראל.
2. הנוסח הוא "ועל חסדך הגדול באמת נשעננו", והכוונה היא שאנו בוטחים בשמך באמת ובמאה אחוז, ולא כמו אנשים שמאמינים למחצה לשלי ולרביע ולא אמונה שלימה.
3. א. נראה דזה אותו פשתן, והטעם שמדליקין בו לפי שצריך דבר שהאש נאחזת בו יפה (ולכן הפשתן צריך להיות מנופץ), ולא דבר שאין האש נאחזת בו וקופצת (עיין שלחן ערוך סימן רסד סעיף א).
ב. להלכה נפסק בשלחן ערוך (שם סעיף ט) כרבי עקיבא ואין חיוב להבהב את הפתילה, אולם הרמ"א שם כתב שנהגו להדליק הפתילה ולכבותה כדי שתהא מחורכת ויאחז בה האור יפה.
ג. כוונת המשנה היא שתיקח כלי עם שמן ותניח ליד הנר ותניח פתילה גדולה שמגיעה מהכלי ועוברת לנר בשביל שתהא שואבת (עיין רש"י בשבת דף כ"ט ע"ב), וזה אסור דחיישינן שמא יקח שמן מהכלי והוא גורם לכיבוי אש.
ע"ה הלל יהודה פלוטקין ס"ט
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן