אם רגילים להניח עליה חמץ, אי אפשר להכשירה לכל הדעות. כיון שחשובה כשפודים ואסכלאות אבל יכול לעטוף אותה בנייר כסף עבר (שלא יקרע במהלך החג). וכך כתבתי בהלכות שבתחילת הגדה של פסח שבהוצאת הישיבה.
מרן שליט”א שורף את החמץ ביום כי מנהג משפחת מאזוז מאז ומעולם לשרוף ביום, והרוצה להמשיך במנהגו לשרוף בלילה כאן בא”י – ראשי לעשות כן.
והדברים מבוארים בספר ה’ נסי ח”ב.
ז”ל רבנו חננאל: אמר רב יהודה הבודק “אחר שיבער הכל” צריך שיבטל בלבו מה שאינו ידוע לו עכשיו. ע”כ. ובפשטות כוונתו על הביטול של הלילה, כי אז מבטלים מה שלא ידוע, ובבוקר מבטלים גם מה שידוע כידוע. ועיין עוד בספרו של מרן שליט”א ה’ נסי ח”ב עמ’ מ”ג בהערה ותרו”ץ
א. המחלוקת אם זה נחשב מיחזי.
ב. אם יש להם כשרות טובה – אין הבדל. דעת מרן שליט”א ללכת אחר הנפח וכן דעת מרן הגר”ע יוסף זצ”ל. [דברי מרן שליט”א מבוארים בהרחבה בספרו ה’ נסי ח”ב ע”ש].
חבל שאתה ממהר לכתוב בתקיפות: “זה אינו”, בשעה שאפילו לא טרחת לפתוח את הספר המצויין בהערה שם.
ולגופו של ענין, אכן בחזון עובדיה כתב להחמיר בזה, אך כשנשאל למעשה התיר, ואמר שבספרו הוא רק העתיק דברי הרמ”א כמות שהם. וזה הובא בשמו בספר מעין אומר.
זה אמנם נשמע קצת מוזר, ומי שירצה להתווכח יגיד שאין לסמוך על מעיין אומר וכו’. אבל הדברים נראים אותנטיים מאד. ומי שיעיין בסוגיא יראה שכך עיקר הדין לספרדים (וגם לאשכנזים לא פשוט להחמיר, לולא דברי הרמ”א). וכמו שהארכתי בזה בס”ד במחקרי ארץ ח”א סי’ מ”ד (נמצא באוצר החכמה, ומסתמא גם בחנות הספרים של הישיבה).
בפשטות הלילה הזה הוא עיקר גאולתן של ישראל. ושביעי של פסח גם הוא נדבך חשוב בגאולתן של ישראל, אך שם ידועים דברי חז”ל שאמר הקב”ה למלאכי השרת “מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה”?
אם מועיל להיפטר מתענית בכורות על ידי למוד משנה אחת בהבנה?
תענית בכורות היא דין גמור ומוזכרת בשלחן ערוך סי’ ת”ע ס”א, וגם ההיתר של סיום מסכת הוא רק בגלל שירדה חולשה לעולם בזמן הזה, ובדורות עברו היו הבכורות צמים בערב פסח, ולכן א”א להפטר ע”י לימוד משנה אחת. מה שכן לדעת מרן שליט”א אפשר לעשות סיום מסכת גם על משניות בלבד אם למד בהבנה ברורה כגון עם פירוש הרע”ב. ומי שיודע מעכשיו שבערב פסח יהיה במקום שאין בו סיום, יתחיל מעכשיו ללמוד מסכת כדי שיהיה לו סיום בערב פסח.
אם עשית ביטול לחמץ – לא עברת שום איסור מדאורייתא, ועל איסור דרבנן א”צ תיקון רק לשים לב לפעם הבאה.
כמו כן אם לא עשית ביטול אבל נקית את הבית לפסח ולא נשאר שם חמץ (יותר מכזית) כנ”ל.
אבל אם לא עשית כלום ואח”כ נמצאת בבית חמץ יותר מכזית, הרי זה עובר בבל יראה ובל ימצא, וצריך לעשות ע”ז חרטה וידוי וקבלה לעתיד, וכדאי ללמוד ספר שערי תשובה לרבנו יונה או הלכות תשובה להרמב”ם.
האם מותר לשתות ארבע כוסות של ליל הסדר על ידי קשית?
בשו”ת מקור נאמן (ח”א סי’ רפ”ז) נשאל מרן שליט”א על ברכה אחרונה בשתיה ע”י קשית, וענה: אם לא הפסיק בשתייתו יכול לברך. ע”ש. והוא הדין לליל הסדר שצריך ג”כ להקפיד על שתיה בכדי שתיית רביעית.
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.