Menu
שאל את הרב
print
אא

בגמ' מגילה ג ע"א למטה יש את הסיפור עם יהושע והמלאך שהיתה לו טענה של ביטול תורה ואז כתוב "מיד וילן יהושע בתוך העמק אמר ר"י מלמד שלן בעומקו של הלכה" ראיתי את שאלת תוס' ששואל אלים שהרי אין פס' כזה בתנ"ך, וזה עירבוב של 2 פס' ביחד, כשצר על יריחו כתוב "וילן יהושע בתוך העם" וכשצר על העי כתוב "וילך יהושע בתוך העמק", לא הבנתי את תי' של התוס', לא הבנתי מה ההיגיון שמערבבים שתי פסו' ועושים מהם דרשה?

הרב אהרן מאזוז

הנה נראה שדרשת חכמים היא מגזרה שווה שכתוב פעם אחת וילן יהושע בלילה ההוא בתוך העמק (יהושע ח ט) וכתוב פעם אחת וילך יהושע בלילה ההוא בתוך העמק(יהושע ח יג) ודורשים ''בלילה ההוא'' ''בלילה ההוא'' לגזירה שווה, מה כאן כתוב לשון לינה אף בפסוק שני כאילו כתוב לשון לינה. והטעם שדרשו בגזירה שווה משום שמה שנזכר לילה ''ההוא'' אינו מובן שהרי לא נזכר קודם לילה מסויים שנאמר עליו בלילה ''ההוא''. אמנם בגמרא לא נזכר כלום מגזירה שווה זו אלא הביאו את שני הפסוקים כאילו הם פסוק אחד. ולזה כתבו התוספות שכך דרך הגמרא שאחר שהדרשה ידועה להם לערב שני פסוקים אלו יחד בכל פעם על ידי גזרה שווה, שוב אינה חוזרת על גזירה שווה בכל פעם אלא מקבצת את הפסוקים ומביאה אותם כאילו כתובים יחד.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן