לגבי הכרזת תענית
כולם לא מכריזין על צום גדליה, עיין בכה”ח שם אות כ”ז שיש גורסים במקום צום כיפור צום גדליה, ולכן כתב שאין להכריז עליו, וביאר הטעם מכיון שגם הוא ידוע לכל. וכן הוא בסידור איש מצליח.
אסור. עיין בגמרא תענית (דף כט עמוד ב) כתוב בברייתא אם חל תשעה באב בערב שבת (בזמנם זה היה יכול לקרות) מותר לאדם שאין לו בגד מכובס לשבת לכבס בערב שבת שהוא תשעה באב מן המנחה ולמעלה, והגמרא מסיימת אביי היה מקלל את העושה כן, ואם כן מחמת טיסה וכיוצא ודאי אסור.