Menu
שאל את הרב
print
אא

במסכת פסחים (ק"ה:) לומדים 8 דברים מברייתא הקשו התוספות שלכאורה אמורים ללמוד 9 דברים והנוסף, שמותר לאכול לפני הבדלה אם יש לו רק כוס אחת. והוסיפו התוספות שע"פ פירוש רבנו ניסים, שמסביר שהיה באמצע סעודה,אין בעצם קושייה, אבל, התוספות (בק"ב:) הקשו על רבנו ניסים 1. שכתוב בברייתא "הנכנס לביתו" משמע שהיה בחוץ ולא ניתן לומר שהיה באמצע סעודה. ויותר מזה 2. למדנו "טעם מבדיל" שאע"פ שטעם מבדיל (ולא מחכה ליום ראשון) אבל לדעת רבנו ניסים שהאדם התחיל סעודתו מבעוד יום איך ניתן ללמוד את הכלל "טעם מבדיל" הרי מותר להמשיך את הסעודה!א. כמה דברים נלמדים מהברייתא הנ"ל? ב. הרי באמת יש קושייה על רבנו ניסים קושייה גדולה וצריכה תירוץ?

הרב אריאל צברי

הנה הריטב"א (שם) תירץ לקושיא הראשונה של התוס' שהסיפא של הברייתא שכתוב בה ואם אין לו אלא כוס אחד, אינה חוזרת על הרישא, ומילי מילי קתני ע"ש. ולקושיא השניה של התוס' ראיתי שתירץ המהדיר לתוס' ר"י לברכות (נא:) שאפשר שרבינו ניסים לא גרס ש"מ טעם מבדיל כמו שנראה בחידושיו של רבינו ניסים שם שלא גרס כאן ש"מ מהך מתני' תמני אלא גרס ש"מ מהך מתנ' חמש.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן