שאל את הרב
print
אא
ראיתי באתר שאלה זו: שאלה: ראיתי בתשובת מרן ראש הישיבה באתר שמותר לנגן בכלי נגינה. ורציתי לדעת מה טעם ההיתר, שהרי בשו"ע כתוב שאסור לנגן? והאם זה רק בתנאים מסוימים? תשובה: על פי שו"ת יחוה דעת, וביחוד למי שלומד נגינה בתור מקצוע, או למי שהוא בדכאון רחמנא לצלן. הרב המשיב: מרן ראש הישיבה, הגאון רבי מאיר מאזוז שליט"א.
ונפשי בשאלתי, הרי ביחוה דעת הנ"ל (ח"א ס' מה) התיר רק בשמיעה ברדיו וכדומה, שבזה יש ספק ספיקא, שמא כהחולקים על מרן וסוברים שלא נאסרו כלי שיר – אלא על היין , ואם תמצי לומר כמרן (שמחמיר בזה - כדעת הרמב"ם), דלמא כהחלקת יעקב שברדיו (שלא רואים) מותר. ואם כן - מנין ההיתר בזה?

הרב אדיר כהן

המעיין בשו"ת יחוה דעת יראה שאף שהזכיר בהערה שבסוף התשובה הספק ספיקא הנ"ל, כתב שם עוד ספק, שמא גם הרמב"ם יודה לרוב הפוסקים שאין לאסור כלי שיר אלא על היין, כדברי הכנה"ג והרב פרי הארץ (ורק אח"כ הוסיף צירוף שלישי דברי הרב חלקת יעקב). לכן בגוף תשובתו שם (עמוד קלא) הביא דברי המאירי שלא נאסר אלא כשעושה כן דרך פריצות, וכל שיש בו שבח ותהלה להשם יתברך - מותר. וכתב שם בפירוש, שהעושה כדברי המאירי יש לו על מה לסמוך. וגם הביא שם צירוף בשם שו"ת כפי אהרן אפשטיין להקל ללומדים חכמת הניגון. ומעתה קמו וגם ניצבו דברי מרן ראש הישיבה להקל בזה מעיקר הדין כל שאינו דרך פריצות וקלות ראש. ובפרט לצורך לימוד וכיוצא בזה.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0