קראתי בספר דקדוקי אביע"ה של הרב אדיר עמרוצי שליט"א שכל שווא בראש מילה הוא שווא נע מלבד המילים "שְתֵּי" ו"שְתֵּים". שנכתבות בשווא "נע" אך נקראות בשווא "נח". ושבגלל זה יש דגש באות ת'. ורציתי לשאול: 1)בקשר למילים "שתי" שמופיעות בסידור ב"אביי מסדר סדר וכו'" מדוע שלא תכתבו אותן בשווא נח כדי שהציבור ידעו זאת או שתעשו כוכבית ותכתבו הערה למטה לקרוא בשווא נח, או בסוגריים ליד המילים? כיוון שאע"פ שיש דגש אנשים לא מבינים שזה בגלל שקוראים את השין בשווא נח. ובכללים של הסידור בהתחלה זה לא כתוב. ובדרך כלל רוב האנשים פשוט מסתכלים על ההדגשה של השוואים ולא חושבים על הכללים או שלא בקיאים בזה. וגם אני אם לא הייתי קונה את הספר הייתי ממשיך לקרוא בשווא נע.
2)ועוד שהוא כותב שם שיש שרוצים להסביר שקוראים אותן בשווא נח כדי להבדיל בינהן למילה שתי (מלשון לשתות).. ואינני מבין טעם זה כיוון שיש מילים שונות בתורה בעלות משמעויות שונות כתיבתן שונה אבל קריאתן דומה כמו:"בני" (מלשון בנים), "בנה" (מלשון לבנות),"לא"-"לו". ואם יש עניין לעשות הבדל אז למה לא במילים הללו? ואם אין עניין באלו אז למה לעשות הבדל בין שתייה למספר שתיים?
3)מה המקור שצריך לקרוא את המילים הללו בשווא נח?(לא צויין בספר)
א) המלים שתי, שתים, נקראות בשוא נע בשי"ן, ומה שכתוב בספר הנ"ל "נקראות כשוא נח", אין הכוונה בדיבור, אלא שיש להן דין כמו שוא נח.
ב) כוונת ההבדל – בתי"ו הדגושה או רפה ולא בשוא.
לדעת מרן ראש הישיבה שליט”א בשו”ת בית נאמן (ח”א סי’ י’) אם אתה בתוך ארבע אמות מותר לפסוע, ורק כאשר אתה מחוץ לארבע אמות ועל ידי הפסיעות אתה נכנס לתוך ארבע אמות אסור.
מקורות ע”פ השו”ת הנ”ל: מקור הדין בשלחן ערוך סי’ ק”ב סעיף ה’. מקורות להקל בתוך ארבע אמות: פרי חדש הובא בכף החיים שם אות ל”ב, הב”ח הובא בכף החיים שם אות כ”ה, שיירי כנסת הגדולה סי’ קכ”ג.
ההערה נכונה מאוד, וגם אני התקשיתי בזה בעבר. תפילה זו היא מתורגמת מאידיש וצריך לשאול יודעי אידיש אולי יש תרגום מדוייק יותר שעל פיו זה יתיישב. בכל אופן בנוסח הנוכחי חשבתי להוסיף מילת ובפרט בגאולה קרובה וכו’.
מרן שליט”א נשאל על זה בשו”ת מקור נאמן ח”ג סי’ קפ”ו והשיב שאם יש חשש לביטול המנין יכולים אלו שאינם פועלים להתפלל במנין פועלים אם הם חמשה ויותר,
אבל אם יש ששה פועלים בלעדיהם, אין להם היתר להתפלל במנין פועלים אלא להשלים את מנין לששה פועלים ואחר כך להתפלל בנץ, ואפילו במקום שאין להם מנין עדיף שיתפללו ביחיד בנץ.
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.