איספנדות
עיין למרן בב”י (סי’ ש”א) בשם הר”ן שגם דברים שאנו מסופקים אם הם מועילים או לא מותרים, ואין חשש משום דרכי האמורי, אא”כ ידענו שאינם מועילים. וכן דעתו בשלחן ערוך (שם סעיף כ”ז). ומכל מקום יש לבדוק שבלחש אין איזה דבר שקשור לעבודה זרה.
בנוגע למתן מעשר כספים, בתקופה בה לוקחים הלוואה, כיצד יש לנהוג? ספציפית, אנו נוהגים לתת מעשר מהנטו מדי חודש ועומדים לפני רכישת דירה ראשונה המצריכה משכנתא גדולה. האם להמשיך במתן המעשר כמקודם, או לתת משהו סימלי, או לא לתת כלל עד לסיום החוב? יש לציין שיכולת ההחזר החודשית משפיעה על הריביות ותקופת המשכנתא, כך שאנו יכולים להגדיל את ההחזר החודשי באמצעות כספי המעשר ובכך לצמצם את משך ועלות המשכנתא. הקושי במקרה שצויין לעיל הוא שאז נגרע מאותן משפחות להם אנו מסייעים מדי חודש באמצעות כספי המעשר הללו, מה שמעמיד אותנו בדילמה לא פשוטה. בנוסף יתכן ונקח גם הלוואות מקרן השתלמות / בני משפחה - האם יש להם דין דומה למשכנתא? מה הדין במקרה של סוג של ״הסכם יששכר-זבולון״ שנעשה מכספי מעשר בהקשר של המשכנתא?
אם תרצו – תעשו התרה על מנהגם ותתנו רק חלק קטן.
ואם תרצו – תתנו חלק והשאר תרשמו לעצמכם בהלואה עד שירחיב ה'