יום הולדת באדר א’ / ב’
באדר א’, ומכל מקום מכיון שהשנה זה כבר עבר אפשר לעשות באדר ב’.
רציתי לשאול האם נכון הדבר שמותר לאשה לקחת אמצעי מניעה אם בעלה לא יודע מהענין מאחר שהיא לא מצווה על כך אלא רק הבעל? (בהנחה ש 1. יש הסכמה עקרונית מבעלה 2. יש לה 8 קטנים שהגדול בן 11 וכן רוצה לעבור טיפול בריאותי שהוא בעיקר קוסמטי)
אין הדבר פשוט להתיר לה, מבלי שתודיענו. כי אמנם בגמ' מסכת יבמות (דף ס"ה ע"ב) מסופר שאשתו של ר' חייא שתתה כוס עיקרין בלי ידיעתו, וכשנודע לו הצטער, ע"ש. מ"מ אפשר שעשתה כן שלא כדין לגמרי, וכ"כ הגאון עצי ארזים באה"ע (סי' ה' סק"כ).וגם הגאון חת"ס (אה"ע סי' כ') כותב דדוקא בזמנם שהיה רשות לבעל ליקח עוד אישה, משא"כ בזמננו שחייבת להודיעו. והביאוהו האחרונים. אלא שבשו"ת תורת חסד מלובלין (סס"י מ"ד) פקפק בזה בקצרה.
ולכן למעשה בשאלה שלכם, אם נכון שב"ה יש הרבה ילדים כ"י בפ"י (גם בנים וגם בנות), מותר לה לקחת אמצעי מניעה (המותרים) לתקופה מסויימת שתתחזק. (ותוך כדי תעשה הטיפול שצריכה). אבל יש להודיע כן לבעל, כי עליו יש מצוה "ולערב אל תנח ידיך". ולא הבנתי מדוע לא להודיעו בדברים ברורים, ואם הוא חושש, ישאל חכם. ולא כדאי כלל לעשות דברים בסתר (ופעמים שיגרם מזה הפסד), והנכון שבין הבעל לאשה, יהיו הדברים ברורים ומפורשים, ומבינים זה את זה בכל פרט, וזו הדרך הטובה.