מנהג ג’רבא ותונס בעניין אמירת "ובכן נקדישך מלך" ביום כיפור קודם הקדושה
בג'רבא לא נהגו, בזה וכן הגה"ק איש מצליח לא נהג, בזה אבל מרן ראש הישיבה הגאון הנאמ"ן נר"ו כשהיה מתפלל בישיבה גדולה הנהיג לאומרם ע"י הסומך (והחזן שותק), וכן עד עתה בשנים אלו שהוא מתפלל בבית מדרשו הסמוך לביתו הוא עצמו אומרם (ולא הוא החזן כך שאין חשש להפסק) כאשר ראו עינינו ושמעו אוזנינו את קולו. אם כי בישיבה עצמה שעתה מתפללים בימים הנוראים ישיבה גדולה וקטנה יחד (ששם לעולם לא נהגו לאומרם) גם עתה לא אומרים אותם.
החכמים שתיקנו לומר תחנון תיקנו לומר זאת כל השנה ולכן גם כשלא שייך לומר בכל זאת אומרים כי הם לא חילקו בין מתי שיש כפילות או לא. וכן דרכם כמובא הרבה בגמרא שלא חילקו חכמים בתקנתן.
אבל באמת אין זו כפילות כלל כי הרבה פעמים אדם לא כיון כראוי בסליחות ולפעמים אנו שוכחים דבר מסוים. ולרוב אדם רוצה להתוודות על דבר מסוים כמה פעמים כי אף לאחר הוידוי הראשון עדין מרגיש לא בסדר עם הקדוש ברוך הוא ומרגיש חרטה בלב ולכן רוצה לדבר עם הקדוש ברוך הוא על זה שוב. וקראתי פעם שצריך גם לעשות וידוי על הוידוי הראשון על זה שאת הוידוי הראשון לא אמר בכוונה ולכן אומר חטאנו וכו' אשמנו בגדנו וכו' היינו שחטאנו כשאמרנו מילים אלו אשמנו בגדנו וכו' בלי כוונה.
תשובה זו נכתבה על ידי הבחור דור שבתאי מישיבתינו הקדושה.
הטעם שלא אומרים תחנון בקריאת שמע שעל המיטה כשאומר סליחות.
בשחרית, כיון שעבר הרבה זמן בין הסליחות לתחנון של שחרית אין זה ככלב ששב על קיאו. מה שאין כן בלילה שאומרים קריאת שמע סמוך לסליחות (כיון שלכתחילה צריך לומר קריאת שמע לפני חצות).
ובאמת, אם עובר זמן רב בין קריאת שמע לסליחות של חצות (לפחות חצי שעה) צריך לומר וידוי גם בקריאת שמע.
1. לגבי אמירת ויעבור יש להחמיר לאומרם דוקא בטעמי המקרא (עיין הליכות עולם ח"א צעמוד רמ"ב) אבל לגבי הסליחות שבלשון ארמית נראה שיש לאמרם דסו"ס יש כאן עשרה ויש כאן השראת שכינה, וכל שכן לדעת מרן ראש הישיבה נר"ו שמותר לאומרן אף ביחיד ממ
2. איני יודע בבירור אבל עינינו הראות כיום שאפילו הגברים לא כולם מקפידים על אחת כמה וכמה נשים, ובטהרת הבית ח"א (עמוד ל"ה) החמיר בזה הרבה למנען מטבילה דלא כהבא"ח שהליץ עליהן
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.