
הטעם שאומרים וידוי בסליחות ולאחר מכן שוב בתפילה.
שאלות נוספות בנושאחבר בתחילת דרכו לתשובה שאל אותי שאלה ולא ידתי להשיב: מדוע לאחר כל הסליחות בהן אנו מתוודים מתחננים וכיו"ב. בהגיע תפילת שחרית, שוב עושים תחנון? ובימים ב' ו-ה' תחנון ארוך? האם אין כאן כפילות?
רבני בית ההוראה
החכמים שתיקנו לומר תחנון תיקנו לומר זאת כל השנה ולכן גם כשלא שייך לומר בכל זאת אומרים כי הם לא חילקו בין מתי שיש כפילות או לא. וכן דרכם כמובא הרבה בגמרא שלא חילקו חכמים בתקנתן.
אבל באמת אין זו כפילות כלל כי הרבה פעמים אדם לא כיון כראוי בסליחות ולפעמים אנו שוכחים דבר מסוים. ולרוב אדם רוצה להתוודות על דבר מסוים כמה פעמים כי אף לאחר הוידוי הראשון עדין מרגיש לא בסדר עם הקדוש ברוך הוא ומרגיש חרטה בלב ולכן רוצה לדבר עם הקדוש ברוך הוא על זה שוב. וקראתי פעם שצריך גם לעשות וידוי על הוידוי הראשון על זה שאת הוידוי הראשון לא אמר בכוונה ולכן אומר חטאנו וכו' אשמנו בגדנו וכו' היינו שחטאנו כשאמרנו מילים אלו אשמנו בגדנו וכו' בלי כוונה.
תשובה זו נכתבה על ידי הבחור דור שבתאי מישיבתינו הקדושה.