האם ישנו ניסיון שבו ה' מונע מהאדם ללמוד תורה אע"פ שאכן רצונו של האדם ללמוד תורה בכל נפשו ובכל מאודו? הרי כתוב בפסוק "כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו" אך כאן אין מדובר שהאדם מתרחק מהתורה חלילה, אלא התורה היא מתרחקת ממנו בעל כרחו. אציין שזהו בחור שומר תורה ומצוות והסיבה אינה בשל בעיות כלכליות.
הגמ' בברכות אומרת יסורין של אהבה אלו יסורין שאין בהם ביטול תורה אבל יסורין שאינם של אהבה יכולים לגרום ביטול תורה
אבל במידה ויכול ללמוד, ילמד גם במצבו שכן פסק הרמב"ם ובש"ע דאפילו בעל יסורין צריך לעסוק בתורה. וכבר נאמר: "אשרי הגבר אשר תיסרנו יה ומתורתך תלמדנו" ובשעה שקשה לו ומתאמץ שכרו כפול ומכופל ואינו מקבל שכרו רק פי שנים או שלושה אלא פי מאה ויותר, כדאיתא באבות דרבי נתן דעדיף פעם אחת בצער ממאה שאינו בצער. וזה נסיון עד כמה יש לו אהבת ה', כמו שניסה יוסף את השבטים לראות עד כמה מוכנים להתמסר בשביל להציל את בנימין שאינו אחיהם מהאם, וכשאתמץ יהודה ביותר נגלה אליהם יוסף. כך כל אדם בנסיון וכשיתמסר בשיעור הזמן שה' קצב לו לנסיון יזכה להרבה טובה וכמ"ש באבות כל המקיים את התורה מעוני סופו לקיימה בעושר
נראה מסוף השאלה שאתם מבינים שהנקודה היא לימוד גמרא או לימוד הלכה, ולא היא, עיון תוניסאי הוא ההבנה העמוקה והאמיתית של דברי הגמ’ המפרשים והפוסקים מתוך שימת לב שההבנה נכנסת טוב בפשט של המילים. זה אולי נשמע פשוט, אבל מי שיודע יודע שהרבה פעמים אנו מפרשים שלא כפי הכוונה.
יותר פירוט על שיטת לימוד זו תוכלו לראות בספר דרכי העיון של מרן ראש הישיבה שליט”א.
אם טוב לו ללמוד לאט ובעיון למה שלא ילמד כך? אדרבה זה הלימוד היותר טוב ומוצלח.
אולי יקבע איזה מעט זמן לבקיאות בתורה, וברוב הזמן יעסוק בתורה בדרך שהוא אוהב ומתחבר.
בספר ילקוט יוסף (אוצר דינים לאשה ולבת עמ’ תשצ”ב) הביא תשובת מרן הגרע”י זצ”ל שכתב להקל בזה בחתונה (כמובן לא מלכתחילה) וכיוצא בזה שנפגשים באקראי, אבל כאשר נפגשים באופן קבוע לא היקל בשום פנים ואופן. עיין שם. אך שם דיבר בבנים ובנות דתיים לאומים שעלול לצאת מזה נזק, אך בנידון כמו שלכם שאין מה להפסיד, לכאורה עדיין יש מקום להקל. אח”כ ראיתי בשו”ת “השלוחים” (סי’ ע”ב, עמ’ ש”צ) שהביא דברי הרבי מחב”ד זצ”ל שהיקל בזה בהסתייגות מוחלטת בברית המועצות, מכיון שאין דרך אחרת להצילם מהתבוללות ונשואי תערובת, ובעקבות התנאים והקשיים המיוחדים במדינה זו, ואחרי כל זה התנה שהישיבה תהיה נפרדת. עיין שם. ונראה לי שתוכלו ללמוד מזה לנידון שלכם להקל, אך לא בישיבה מעורבת לגמרי. מלבד זה חפשתי בעוד ספרי אחרונים ולא מצאתי שהקלו בזה באופן שהמפגש הוא קבוע.
קודם כל יש מה שנקרא “שכר הליכה”, על המאמץ וההשתדלות לבא לשיעור תורה יקבל אדם שכר מלא מלא.
וגם לגבי השיעור עצמו כתבתם שהוא שומע את השיעור, א”כ מן הסתם הוא מבין קצת וקולט קצת גם כאשר הוא חולם, ועל זה הוא יקבל ודאי שכר. ואם יתאמץ אפי’ מעט להבין עוד קצת, יקבל על זה שכר פי מאה, כי טוב אחד בצער ממאה שלא בצער.
בודאי עדיף במקום העבודה הנוכחי, במקום חילוני יש כ”כ הרבה דברים לא טובים וקרירות ביראת שמים, ועוד דברים נוראיים שאין המקום לפרטן והמבין יבין. והסיכוי להתקדם אינו שווה לאבד בשבילו את העולם הזה והעולם הבא. ואפילו לא לקחת סיכון על זה. והכל בידי שמים לתת שפע פרנסה ושמחה והנאה גם במקום הכשר. בהצלחה
אחת הסיבות שאסור לשאת מואבי היא בגלל שמוטב שכרו את בלעם לקלל את ישראל כמו שכתוב בדברים כ”ג ה’. וא”כ אדרבה בלק הוא שורש הבעיה, הוא שכר את בלעם ובגללו התחיל הציווי לא לגייר מואבי.
כסף שניתן לא לצדקה גרידא אלא ללומדי תורה כדי להיות שותף עמהם ולזכות על ידם בזה ובבא, כתב רבי ישראל ליפשיץ בתפא”י באבות שם שזה מותר לכתחילה. ובר מן דין יש לדעת שדעת מרן השו”ע שלומדי תורה נטו, זה צורך לשעה ולדורות ולכן ודאי שהסכימו חכמי הדורות להתיר דבר זה לתועלת עם ישראל כולו. ומעתה ודאי שאין בזה חילול ה’ אלא קידוש ה’ לדורי דורות וקיום אומתנו תלוי בצדיקים אלו. וע”ע למרן ג”ע זצ”ל בשו”ת יבי”א ח”ז חיו”ד סי’ י”ז.
אנחנו אומרים בתפילה ג”פ בכל יום, “על חיינו המסורים בידיך, ועל נשמותינו הפקודות לך”! החיים שלנו, הבריאות שלנו, הפרנסה שלנו, הכל תלוי אך ורק בידו יתברך. למה לדאוג?! וכי הדאגה תעזור?! וכי המתח יציל את המצב?!
ידידי!
עליך לחזק את עצמך באמונה וביטחון, שהכל, בכל, מכל, כל, תלוי רק בעיניים של הבורא ב”ה, וברצונו הגמור. אין אדם יכול להזיק לך או להיפך לעזרך בלי רצונו יתברך. תקרא על זה ספרים, אם הספרים של קדמונים, כגון חובת הלבבות שער הבטחון, או ספרים של דורנו, במה שאתה מתחבר, ותחזק את עצמך בזה, ותהיה משוחרר לגמרי מדאגות וחרדות, פחד בהלה, כי לא יוסיפו לך כלום!
עם זה, כדאי שתלך למישהו מומחה, ירא שמים ומבין בעניינים אלו, ותדע שהרבה בזמננו יש להם בעיות כאלו, בגלל המצב, השמועות וכ’ו. ויש לזה טיפול ואפשר לצאת מזה בעזהי”ת
לבינתיים, תלמד במה שתוכל, אין צריך להעמיק בדברים קשים, תלמד דברים קלים. ונכון שתקרא כל יום תהילים כמה מזמורים לפי יכולתך, ותן צדקה מעל, ותבקש מה’ שישחרר אותך מזה. ובעזהי”ת תרגיש טוב רפו”ש ובשורות טובות
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.