Menu
שאל את הרב
print
אא

א.האם לפי דעת הרמב"ם והשו"ע עיסה הנילושה במי פירות או ביצים חייבת בחלה בברכה. כי כתוב במשנה במסכת חלה פ"ב מ"ב עיסה הנילושה במי פירות חייבת בחלה. אולם ברמב"ם בהלכות ביכורים פ"ו הי"ב הזכיר דווקא עיסה הנילושה יין, שמן, חלב דבש דהיינו משבעת המשקין חייבת בחלה, בשו"ע לא מצאתי התייחסות לנושא המשקין ומי פירות? ב.האם נכון לטעון הואיל והקמח היום עובר לתיתה במים לכו"ע יהיה חייב בחלה בברכה, גם אם נילוש במי פירות? ג. השו"ע הצריך הפרשת חלה במשקל חמשת רבעים קמח הוא תק"כ דרה"ם מקמח חיטים שבמצרים האם כיום שהחיטים מובאות מארה"ב השיעור השתנה כי אולי קמח חיטה שבארה"ב אינו כקמח חיטה שבמצרים, וכן בקמחים אחרים כגון כוסמין שיבולת שועל ושיפון השיעור יהיה אחר מ1560 גרם כמו שהגרע"י זצ"ל הורה? תודה רבה

הרב רזיאל כהן

א. אם נילושה במשקין שאינם מ"ז המשקים (ולא עירב שם אפילו מיעוט מים) יפריש חלה בלא ברכה (מרן ראש הישיבה נר"ו ב"ה נסי ח"ב) 

ב. טענה זו אינה נכונה מפני שהולכים אחר שעת הלישה (דלא כר"ד טהראני בקונטרסו שטעה בזה)

ג. זו שאלה טובה ו נזכרה גם בשו"ת זבחי צדק יו"ד (סימן כ"ט) דמי יודע חטה שבמצרים ע"ש. ותלוי גם באיכות הטחינה (עיין רשב" ח"ג סימן ל"ו) אבל למעשה אין הפרש כ"כ גדול בין קמח שלנו לקמח של הרמב"ם (עיין ה' ניסי ח"ב הנ"ל) ומ"מ נראה שאין ראוי לצמצם ונכון להפריש כבר משיעור 1.400 בלי ברכה (ובפרט בקמח מלא שהסובין קלים יותר) ואם רוצה לברך יוסיף על השיעור הנ"ל עד 1.600 ק"ג כנלע"ד נכון.

ולגבי שיפון ושיבלת שועל איני יודע השיעורים והדבר טעון בדיקה מעשית .

שאלת המשך:

מחילה מכת"ר ראיתי בעלון קול צופייך של הגר"מ אליהו זצ"ל פרשת שלח לך תשס"ז בהלכות הפרשת חלה שבגלל ששוטפים את החיטים במים אפשר להפריש מהם חלה בברכה אפי' אם לש אותה עם מי פירות בלבד הואיל והוכשרו לקבל טומאה, לכן אשמח לדעת מה טעמו של כת"ר שלפי דבריו גם הגרמ"א זצ"ל לא צדק בזה?

הרב רזיאל כהן

לא ידעתי שזוהי היתה גם דעתו של הגר"מ אליהו זצ"ל
למדתי את הנושא לפני יותר מ15 שנה והדברים היו ברורים אצלי כשמש כמו שענתי למעלה . כעת איני פנוי לחפש ואי"ה לכשאפנה אשנה ואשלח  לכת"ר בלנ"ד

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן