Menu
שאל את הרב
print
אא

אני מעביר מדיי פעם שיעורי הלכה בבית כנסת (מקובל בבית הכנסת להעביר שיעורי תורה בתורות, כל שבוע תור של מתפלל אחר להעביר שיעור תורה). השאלה שלי היא - לאור ריבוי המנהגים והשיטות, לפי איזה ספר עלי להעביר את השיעור? למקום אין מנהג אחיד, וכך גם אמר לי גבאי בית הכנסת - שאמנם זה בית כנסת שרובו מעדות המזרח אבל עקרונית אין לו מנהג רשמי וזה חלק מאידיאולוגיית המקום. יש שם ספרדים,תימנים אשכנזים ועוד. ונניח שנתעלם מבעיית השוני במנהגים, השאלה היא האם באופן עקרוני ניתן ללמד הלכות מתוך השולחן ערוך עצמו? כי אולי אחרונים סתרו או שיש מנהג סותר להלכה שאקריא וכו'...האם ניתן ללמד שולחן ערוך + רמ"א כפסק הלכה סופי? אז יש כאן בעצם 2 שאלות שונות: 1.לפי איזה מנהג ללמד בבית כנסת שמורכב מכל העדות ומוסכם על כולם שאין לו מנהג רשמי וגם לא רב. 2.נניח שהחלטתי להטות לכיוון ספרדי-מרן + הגהות אשכנז, האם ניתן ללמד הלכה ישירות מהשולחן ערוך או שיש כאן חשש מכשול וחובה לקחת ספר של פוסק בן זמנינו כמו ילקוט יוסף, תבואות שמש, כף החיים, משנה ברורה ?

הרב רזיאל כהן

האידאולגיה של בית הכנסת שלכם אינה מוצדקת לענ"ד אבל מאחר ששאלת על מצב קיים הנני להשיב לענ"ד.
א. ב70% מן ההלכות אין מחלוקת למעשה בין הספרדים לאשכנזים.
ב. בתוך ה30% הנותרים יש שינוים קלים גם בין עדות הספרדים והאשכנזים עצמם, ואין לדבר סוף,
לענ"ד אינך צריך להיכנס לפינות של המחלוקות ולסבך את הציבור בהם, אלא העיקר להעשיר את הציבור בידע ברור ונרחב של ההלכות המוסכמות ובאשר לפררטים החלוקים די לציין מנהגי אשכנז/ספרד ותו לא.
להורות הלכה מהש"ע ישירות לא כדאי  מכמה סיבות (שאכ"מ לפרטן) אא"כ תעבור על לפני השיעור על המשנ"ב עם הערות איש מצליח, שהן מעט המכיל את המרובה לאשכנזים והספרדים.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן