צורת קשירת פתילי הציצית למי שלובש תכלת
שאלות נוספות בנושאמרן ראש הישיבה
שאלת המשך:
מאת: פלוני | תאריך: כ״ו באלול ה׳תשע״ה – ספטמבר 10, 2015
מה הכוונה כמו שכתב הרמב"ם? צריך חצי לבן חצי כחול?
הרב שלמה יהונתן מאזוז
כוונת מרן ראש הישיבה שליט”א לכריכות שעושה חמשה קשרים וביניהם ז’ ח’ יא’ יג’ כריכות לפי הסדר מחלוקת לחוליות של שלש שלש כל כדעת הבן איש חי אלא דלדידן דאית לן תכלת יש לעשות את הכריכה הראשונה (מן השבע הראשונות) והארונה (מן הי”ג האחרונות) באחד מחוטי הלב והשאר בתכלת ומ”מ גם לענין מנין חוטי התכלת דעת מרן ראש הישיבה שליט”א כדעת הרמב”ם שחוט התכלת אינו אלא חצי חוט
שאלת המשך: פתיל תכלת לדעת הבן איש חי.
מאת: פלוני | תאריך: י״א בטבת ה׳תשע״ו – דצמבר 23, 2015
אם דעת הרב כמו הבן איש חי לכאורה צריך ד' חוטי תכלת כדעת התוס' (ארוכים) ולא כמו הרמב"ם?
הרב שלמה יהונתן מאזוז
מה הקשר? ועיין בבן איש חי סוף פרשת נח שמפורש בדבריו שיש חוט אחד תכלת. וכן בעוד יוסף חי (פרשת וירא אות ג') מבואר כן.
שאלת המשך: קשירת הציציות לדעת הרמב"ם.
מאת: פלוני | תאריך: כ״ז בשבט ה׳תשע״ו – פברואר 6, 2016
שלום א. לעניין הקשירות למה לא לקשור כשיטת הרמב"ם אם נוהגים כמותו לענייין מס'החוטים ועוד הרי הב"י כותב שהמנין הזה היא רק ללבן בזמן שאין תכלת? ב. למה פוסק מרן רה"י כדעת הרמב"ם לעניין מניין החוטים והרי נראה לכאורה שרוב הראשונים לא סוברים כדעת הרמבם כמובא בב"י סי' יא? תודה רבה
הרב שלמה יהונתן מאזוז
יש על נושא זה תשובות רבות באתר וגם בשו"ת מקור נאמן חלק ב' סימנים ס"ח-פ"ד עיין שם ותמצא תשובות ומקורות בהרחבה לכל שאלותיך.
שאלת המשך: פתיל תכלת.
מאת: פלוני | תאריך: כ׳ בתמוז ה׳תשע״ו – יולי 26, 2016
מה המקור לכך שהכריכה הראשונה והאחרונה הן בחוט לבן, והאם צריך להקפיד ששתיהן תהינה על ידי אותו החוט? האם מספיק בכך שמשאירים רווח בין החוליות של שלוש שלוש בלי להדק ולהצמיד אותן זו לזו, או שיש להשחיל את השמש בין שאר החוטים כמו שיש נוהגים כן?
הרב שלמה יהונתן מאזוז
1. הרמב"ם (פרק א' מהלכות ציצית הלכה ז').
2. לא (כן משמע ברמב"ם שם).
3. עדיף להעביר כדי שלא יתפרק, כמו שכתב מוה"ר ברית כהונה (אורח חיים מערכה צד"י אות א' בדיבור המתחיל ובחלוקת) בשם מהר"ם עידאן.
שאלת המשך:
מאת: פלוני | תאריך: ו׳ באב ה׳תשע״ו – אוגוסט 10, 2016
מוהרמ"ך בברית כהונה שם מביא מהכף החיים שהחוליה הראשונה שבאוויר השני תצטרף לחוליה האחרונה שבאוויר הראשון, וכן באווירים השלישי ורביעי (כלו' אחרי שני הקשרים הראשוניים לכרוך ג' ג' א', שני קשרים, ב' ג' ג', שני קשרים, ג' ג' ג' ב', שני קשרים, א' ג' ג' ג' ג', שני קשרים), כך שעל ידי הצירופים כל החוליות עשויות משלוש שלוש כריכות. אמנם הבן איש חי סתם ולא פירט את עניין הצירופים, ויש מקום לומר שאין צורך בכך. יש להקפיד לעשות כמפורט בכף החיים? מה מנהגו של מרן שליט"א? תודה מראש
הרב שלמה יהונתן מאזוז
כן, כדעת כף החיים
שאלת המשך: קשירת הציציות לדעת הבן איש חי
מאת: פלוני | תאריך: כ״ד בשבט ה׳תשפ״ב – ינואר 26, 2022
עיינתי בשו"ת מקור נאמן בסימנים הנזכרים ולא ראיתי שמרן רה"י ענה שם על השאלה שנשאלה כאן: "למה לא לקשור כשיטת הרמב"ם אם נוהגים כמותו לענייין מס' החוטים ועוד הרי הב"י כותב שהמנין הזה היא רק ללבן בזמן שאין תכלת?"
הרב אלדן כהן
על שאלה זו ענה מרן שליט”א בע”פ, דאע”פ שקרוב לודאי שהתכלת שלנו היא התכלת האמיתית, מ”מ כיון שאין זה ודאי ממש עדיף שלא לשנות את המנהג המקובל במה שאינו מעכב לענין דינא.