שאל את הרב
print
אא
האם ב״נוטה שמיים ויוסד ארץ" המלה "יוסד" נהגית מילרע מטעם נסוג אחור? אם לא, מדוע?

הרב אמיר דאדוואנד

מלרע. כשהטעם נמצא בתנועה גדולה סגורה אינו נסוג לאחור. 

שאלת המשך:

אך כמדומני הכלל הזה חל בשמות ולא בפעלים וכבר הצבעתם על דוגמאות שבמקרה כזה הטעם נסוג אחור והניקוד של ההברה האחרונה משתנה מצירה לסגול. כמו למשל "ותפעם רוחו" שהטעם הופך מלעיל משום ו ההיפוך והניקוד משתנה בהברה האחרונה. ויש עוד דוגמאות כאלו איתי

הרב אמיר דאדוואנד

אין לומדים מכללי וא"ו ההיפוך לכללי נסוג אחור.

שאלת המשך:

הנה במוסף לחג שקראנו נתקלתי ב "הידרש לנו" כאשר במילת "הידרש" הטעם נסוג אחור והברה אחרונה משנה לתנועה קטנה.

הרב אמיר דאדוואנד

אתה צודק.
וצ"ל שהכלל שכתבתי למעלה (שקבלתיו ממרן שליט"א בשם הגר"א כמדומה) שבתנועה גדולה סגורה אין נסוג אחור, זהו דוקא בשמות ולא בפעלים. ושוב שמתי לב שזה מה שכתבת בשאלה הקודמת ויישר כוחך.
ולגבי "יוסד ארץ" צ"ל שאינו נסוג אחור מפני אלף הגרונית, וכמו "מקראי קודש" ועוד.

שאלת המשך:

בס"ד, בהמשך לדברים מצאתי בפרשת השבוע (ויקרא כד,כ) "...כן ינתן בו" עם נסוג אחור בהברה סגורה בתנועה גדולה. האם חריג לכלל?

הרב אמיר דאדוואנד

עיין בתשובה הקודמת שיש חילוק בין שמות לפעלים 

שאלת המשך: עוד בעניין הנ"ל / כללי נסוג אחור

אכן שאלתי האחרונה נכתבה לפני תשובתך האחרונה אך הובאה אחריה.תודה. ולשאלת הבירור הנוספת, הנה בספר דברים יז' ב' :"כִּֽי-יִמָּצֵ֤א בְקִרְבְּךָ֙ בְּאַחַ֣ד שְׁעָרֶ֔יךָ אֲשֶׁר-יְהֹוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ נֹתֵ֣ן לָ֑ךְ.." תיבת נותן מלרע ואין נסוג אחור ולא מובן הטעם. (מעניין למה גם החולם חסר ולא מלא כפי תבנית הבניין) כמו כן אותה שאלה לגבי פסוק יד' בהמשך :"כִּֽי-תָבֹ֣א אֶל-הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֨ר יְהֹוָ֤ה אֱלֹהֶ֨יךָ֙ נֹתֵ֣ן לָ֔ךְ וִֽירִשְׁתָּ֖הּ וְיָשַׁ֣בְתָּה בָּ֑הּ וְאָֽמַרְתָּ֗ אָשִׂ֤ימָה עָלַי֙ מֶ֔לֶךְ כְּכָל-הַגּוֹיִ֖ם אֲשֶׁ֥ר סְבִֽיבֹתָֽי"

רבני בית ההוראה

בכללי נסוג אחור רב הפרוץ על המרובה, והגר"א נתן בזה כמה כללים ויש להם הרבה יוצאים מן הכלל.

במסגרת זו א"א להאריך. רק מומלץ ללמוד מספר "אסף המזכיר" למרן שליט"א ושם (בערך "זרים" ועוד) האריך הרבה בכלל זה ופרטיו. ע"ש ותרווה צמאונך.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0