פרשת נשא
לא הבנתי מה שכתבתם שאנו קוראים לציון מקום קודשים. מכל מקום זה נכון שבדרך כלל אומרים קדשים בקמץ רחב, וכאן הוא יוצא מהכלל.
מדוע ו ההיפוך מעתיד לעבר משנה את המילה ממלרע למלעיל רק לחלק מהמילים? בפרשת העקידה ניתן לראות שחלק מהמילים מלעיל וחלק נשאר מלרע. האם יש כללים בעניין
יש תשובה באתר בנושא זה לצפייה לחץ כאן
מאת: פלוני | תאריך: ב׳ בשבט ה׳תשע״ז – ינואר 29, 2017
אכן נכון אך תשובה זו נוגעת לפועל ויאמר בלבד ושאלתי כללית.
הדוגמאות שמשתנה למלעיל בפרשת העקדה, הם וַיָקָם, וַיֵלֶך, וַיַרְא, וַיָשֶם, וַיִבֶן, ויָשָב, ויֵשֶב.
מאת: פלוני | תאריך: י״ט בשבט ה׳תשע״ז – פברואר 15, 2017
שאלתי היא מדוע רק לפעלים אלו ולא לאחרים. מה הכלל?
הייתי באמצע לענות את התשובה ובטעות הכניסו את זה לאתר.
כוונתי שפעלים אלו או נחי ל"ה או נחי פ"י או נחי ע"ו וע"י, ולכן שייך בהם לעשות מלעיל, אבל בגזרת השלמים כגון שרש שמר בעתיד שנהפך לעבר אומרים וישמור, וכאן אין אפשרות לעשות מלעיל
ולענ"ד זה הכלל תמיד בו' ההיפוך מעתיד לעבר אם יש אפשרות לעשות מלעיל עושים ואם אין אפשרות אז לא עושים ואכמ"ל