כתיבת תפילין חינם החול המועד
מותר. כתב מרן בשולחן ערוך (סי’ תקמה ס”ג )כותב אדם תפילין ומזוזות לעצמו . וכתב הרב אליה רבא שהוא הדין אם כותב לאחר בחינם מותר.והביאוהו הכה”ח ס”ק כד והמשנב בשעה”צ אות יג
ראיתי למרן פה"ד נר"ו בהערות שנדפסו בסוף משנ"ב אי"מ (על סי' כז ס"ב) שהביא את דברי הרב ניסן יהודה לייב חרל"פ זצ"ל שתמה על השע"ת והמשנ"ב שכתבו לבטל מנהג קשירת היו"ד עם גיד משום חציצה, דבפשיטות י"ל דאין מקיפין את החוט רק סביב הבית מלמעלה מארבעה צדדין ואין שום חציצה וכמה אנשים עושין כן. והוסיף מרן נר"ו שכ"כ הכה"ח (סקי"ב). ודברי הרב חרל"פ זצ"ל נדפסו בספר החשוב ילקוט כהונה (שם), וראיתי שכתב שיש אופן אחר, והוא להכניס את הגיד תוך המעברתא ולהמשיכו אח"כ מלמעלה ע"ג המעברתא, ברם אסר בהחלט שיהא שום חציצה גם במקום המעברתא. גם מ"ש מר"ן נר"ו בשם הכה"ח, שם כתב וז"ל: והקשירה תהיה עם הגיד שתפור בו הבית התיתורא ותהיה מצד התפר שלמעלה כדי שלא תהיה שום חציצה בין תפלין לבשרו. עכ"ל. ונראה שהוא אופן אחר. אם כן יש שלוש שיטות: א: להקיף את הבית מלמעלה בלבד. ב: להכניס את הגיד במעברתא ולהוציאו משם כלפי מעלה. ג: לקשור את היו"ד עם אותו גיד שתופרים בו את התיתורא מצד התפר שלמעלה. ובאמת כמדומה שרוב העולם נוהגים באופן אחר שמכניסים את הגיד לתוך חורי תפירה וקושרים, כך שקצה הגיד מגיע לתחתית התיתורא. מה דעת מרן נר"ו למעשה?
מרן ראש הישיבה נר"ו כתב בזה בהגהותיו למשנ"ב מהדורת איש מצליח ח"א עמוד ע"ז ע"ש
מאת: פלוני | תאריך: כ״ג בשבט ה׳תשע״ז – פברואר 19, 2017
לאחה"מ כת"ר לא שת לבו שכל שאלתי הולכת סביב אותה הגהה בסוף אי"מ ופתחתי בה בשורה הראשונה! ושאלתי ברורה, שלפי פשט לשונו של מרן פה"ד נר"ו משמע שבדרך שבה עושים היום רוב הקושרים את היו'ד בגיד (דרך שהתירה הגר"ש מועלם נר"ו בויען שמואל האחרון ועוד) יש בזה בעיה של חציצה. אם כן אני שואל מה דעתו דע"ל לכתחילה וכיצד הוא עושה (וכבר פירטתי בשאלה שלוש שיטות שונות חוץ מהשיטה הנפוצה היום) ומה דעתו בדיעבד, האם זה טוב או שצריך לשנות. תודה
כבר שלח הרב השואל שאלתו במכתב אל מרן ראש הישיבה ומרן נר"ו הביא לי המכתב להשיבו דבר, והשבתי שהדרך הנהוגה כיום כשרה לכתחילה ואין חשש חציצה כיון שאינו אלא מיעוט ולא מקפיד עליו דאדרבא ניחא ליה בהכי אדם שהוא מין במינו, וגם שמשמש לצורך תפלין, וכמו שכתבו הגרח"פ שיינברג במאמר בקובץ מוריה (תשנ"א עמוד צ"א ושיבל"א גיסי הגרא"ב מאדאר במאמר בעלון ביד רפאל (שבט התשס"ב)וידידנו הגר"ש מועלם בקובץ ויען שמואל חלק י"ט (סימן כ"ב) ע"ש ואכמ"ל
מאת: פלוני | תאריך: ל׳ בניסן ה׳תשע״ז – אפריל 26, 2017
תודה רבה לרה"ג ר' אדיר נר"ו, אעיין בל"נ במאמרים הנ"ל כשיהיו תחת ידי. אך עדיין חשוב לי לדעת מה דעת מרן פה"ד נר"ו ואיך הוא נוהג למעשה, כי זה זמן רב שברצוני לחדש את רצועותיי ואיני עושה זאת כי אני מחכה לדעתו דע"ל. תודה רבה על העבר ועל העתיד.
שאלנו את הרב יצחק בוכריס הי"ו שכתב למרן ראש הישיבה את התפלין שלו כיצד קשר למרן, ואמר שאינו זוכר אבל ככל הנראה שהכין לו כדרך כל העולם